Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

Бал с маски - 2011 г.

Бал с маски - 2011 г.

от Джузепе Верди

Опера в три действия

 

 

 


photo linkКликнете тук, за да видите галерията със снимки >>


ДЕЙСТВАЩИ ЛИЦА

РИКАРДО, граф Уоруик, губернатор на Бостън (или Густав Трети, често обявяван като Рикардо, крал на Швеция)    тенор
РЕНАТО, граф Анкарстром, приятел и секретар на Рикардо баритон
АМЕЛИЯ, съпруга на Ренато   сопран
УЛРИКА, врачка  мецосопран
ОСКАР,  паж   сопран
САМУЕЛ, граф Рибинг, заговорник  бас
ТОМ, офицер, заговорник бас
СИЛВАНО, моряк   бас
СЪДИЯ   тенор
СЛУГА НА АМЕЛИЯ   тенор

Приятели на краля, артисти, художници, поети, висши военни, депутати, заговорници, беден народ, прислужници, маскирани гости
Действието се развива в края на ХVІІ век.

Либрето – Антонио Сома (по драмата “Густав ІІІ” от Еужен Скриб).

Премиерата се състояла на 17 февруари 1859 г. в Рим.
Трета постановка в историята на Варненската опера.

Първа премиера на сцената на операта във Варна на 9 март 1956 г. под диригентската палка на Емил Главанаков, режисьор Николай Николов, художник Мариана Попова и балетмайстор Пенка Стойчева. В главните роли се представят варненските солисти: Тодор Костов, Михаил Зидаров, Лиляна Анастасова, Станка Николова, Лили Чорбаджийска и др.

Втората постановка се е състояла в рамките на ММФ “Варненско лято” на 2 юли 1991 г. с диригент Иван Филев, режисьор Кузман Попов и художник Лора Маринова с гостуващи солисти от Турция – Джемалетин Карагюллю и Зехра Йълдъз и солистите на Варненската опера Нико Исаков, Бойка Василева, Даниела Димова и др.

Премиера на настоящата постановка: 13 и 14 юли 2011 година.

 

 

 

СЪДЪРЖАНИЕ

 

ПЪРВО ДЕЙСТВИЕ

Първа картина

Приемен салон в кралския дворец.
На централно място е изложен макетът на оперния театър, който Кралят строи и за чието откриване организира голям бал с маски.
Приятели, артисти, художници, поети, висши военни, депутати и други официални гости очакват краля. Повечето от тях го хвалят.
Той е известен с либералното си отношение към народа, спечелил е обичта и уважението на най-бедните. Подкрепя хората на изкуството и финансира строителството на нови сгради за културна и научна дейност.

Гостите разглеждат макета на новостроящия се под негово ръководство Кралски оперен театър. Между тях са Самуел и Том, придружени от още няколко недоволни поданици – според тях Рикардо губи войни, разточителства заради капризите си и не е в съгласие с богатата върхушка. Кралят влиза, за да поздрави гостите. Той любезно приема петиции от депутатите, които хвалят заслугите му.

В същото време заговорниците коментират, че още не е дошло времето да осъществят плана си за ликвидирането му. Оскар – неговият паж, му представя списъка с имената на поканените гости за предстоящия бал с маски. Рикардо прочита името на Амелия, жената на най-добрия му приятел Ренато. Той е влюбен в Амелия.
Влиза Ренато, съобщавайки, че е разкрил „всичко”. Рикардо е потресен! Той мисли, че приятелят му има предвид тайната любов към неговата съпруга. Всъщност Ренато е разкрил, че се готви покушение срещу живота на краля. Уверен в себе си, в подкрепата на Бога и на своя народ той успокоява приятеля си.
Но Ренато го съветва да внимава много – голяма е неговата тревога както за Рикардо, така и за бъдещето на страната.
Оскар обявява пристигането на Главния съдия, който дава на Рикардо да подпише заповед за заточението на опасната гадателка Улрика. Кралят пита Оскар дали знае нещо за нея и пажът весело разказва истории, представяйки я като забавна измамница.

Рикардо проявява интерес към гадателката и пренебрегвайки искането на Главния съдия, кани всички свои гости заедно да посетят Улрика. Ренато отново предупреждава Рикардо за опасността, която го заплашва, но не от срещата с вещицата, а от среща с куршума на конспираторите. Сам и Том преценяват, че това е шансът им за осъществяване на замисленото убийство.
Оскар се вълнува от предстоящото забавление. Всички са съгласни да посетят Улрика и нейното съмнително свърталище.

Втора картина

Свърталището на гадателката Улрика. Пред тълпата Улрика в транс призовава Владетеля на Ада.
Влиза Рикардо, преоблечен като рибар. Един моряк на име Силвано, който служи много години в кралската флота, иска да разбере има ли шанс за по-добър живот. Улрика му предсказва пари и повишение.
Рикардо подписва пълномощно и пуска в джоба на моряка заедно с бележката и плик с пари. Когато Силвано иска да плати на Улрика, открива, че предсказанието вече е изпълнено.

От таен вход влиза слуга и моли гадателката да приеме господарката му, която е важна дама. Улрика нарежда всички да се отдалечат, но Рикардо, който разпознава слугата, се скрива и остава. Влиза Амелия. Тя търси от Улрика помощ да преодолее греховната си любов към Рикардо. Улрика знае сигурен лек – една трева, която расте около бесилките на гробището.
Амелия трябва да я откъсне точно в полунощ. Тя обещава да бъде смела и да откъсне тревата в точния час. Подслушал разговора, Рикардо решава също да отиде на гробището. Нетърпелива тълпа шумно нахлува в подземието и Амелия напуска през тайния вход.
Рикардо пристъпва към Улрика. Той разказва за своя живот на рибар и пита врачката дали морето ще бъде щедро към него. Улрика му гледа на ръка. Тя познава, че това е ръката на важен човек, но не желае да каже нищо повече. Рикардо настоява. Гадателката му предрича, че ще бъде убит от приятел, от първия човек, който стисне десницата му. Той охотно предлага ръката си на всеки от тълпата, но никой не пожелава да я докосне.

Точно в този момент се появява Ренато. Двамата приятели се ръкуват! Без да се притеснява от нищо, Рикардо е очарован от това забавно посещение при гадателката. Само пажът Оскар е уплашен. Морякът Силвано се завръща и пред всички благодари на Рикардо, който разкрива самоличността си. Хората наричат краля техен баща и приятел и пеят хвалебствен химн за благодарност.

 

ВТОРО ДЕЙСТВИЕ

Трета картина

Самотно място край бесилките на гробището. В полунощ Амелия пристига. Мястото я изпълва с ужас, но тя трябва да бъде смела и да набере тревата, която ще я излекува от греховната й любов.
Камбана удря полунощ. Амелия халюцинара страшно видение и моли горещо за милост.

Изведнъж се появява Рикардо. Двамата влюбени признават силната обич, която ги свързва, но Амелия предпочита да умре, защото нито може да последва любимия си, нито да избяга от него.
Амелия забелязва, че към тях се приближава Ренато и изплашена покрива лицето си с воал. Ренато носи вестта, че заговорниците, разбрали за срещата на Краля с непознатата дама в гробището, се промъкват насам, за да го убият.
Той дава на Рикардо своето палто и му посочва страничен път, по който да избяга. Рикардо моли Ренато да съпроводи дамата до града без да поглежда лицето й, без да размени с нея дори една дума. Ренато се заклева да изпълни всичко и Рикардо се отдалечава.

Сам, Том и останалите заговорници се приближават. Те са разочаровани, намирайки само Ренато с непознатата дама. Том настоява да видят лицето на мистериозната жена, но Ренато ги заплашва и отблъсква. Виждайки, че мъжът й е в смъртна опасност, Амелия сваля воала от лицето си. Заговорниците са потресени.

С презрителна насмешка, Сам се подиграва на галантния любовник, който е решил да ухажва жена си на лунна светлина. Потресен от измяната на приятеля си, Ренато предлага на Сам и Том среща в дома си на следващата сутрин, за да обсъди нещо спешно с тях. Те приемат, кикотейки се подигравателно на развеселилата ги случка в полунощ.
Ренато подканва Амелия да тръгват - той се е заклел в честа си да съпроводи дамата до града.

 

ТРЕТО ДЕЙСТВИЕ

Четвърта картина

Кабинет в дома на Ренато. На стената е портретът на Рикардо, който слугите ще свалят. Ренато гневно напада жена си - тя трябва да плати с кръв. Амелия признава, че обича Рикардо, но никога и с нищо не е опетнила честта на съпруга си и Господ знае, че това е истина.

Но Ренато е непреклонен. Тя трябва да умре. Амелия настоява за последен път да притисне единствения си син. Ако съпругата е недостойна за това, тогава да разреши на майката. Ренато, разгневен, я кара да напусне кабинета му.

Кой е виновният - размишлява той, не може да е Амелия. Поглеждайки към портрета на Рикардо, изкрещява “ Това си ти “. В сърцето му нахлуват спомени за нежната любима и чистата им обич. Влизат Сам и Том.
Ренато им казва, че знае за плана им да убият Рикардо като показва документи, уличаващи ги в конспирация. Сега, той е на тяхна страна и се заклева в живота на сина си, че Рикардо ще умре. Клетва скрепява съюза им. Но от чия ръка да падне Рикардо? Всеки има своя причина да отмъсти - Рикардо е отнел родовия наследствен замък на Том и е убил брата на Сам. Карат Амелия да изтегли жребий.
Треперейки, тя изважда бележка с името “ Ренато “. Амелия моли небето за справедливост, тримата тържествуват за близката разплата. Оскар е дошъл, за да покани Амелия и съпруга й на бала с маски тази нощ. Амелия отклонява поканата.

Ренато пита дали Кралят ще бъде там. Разбира се, отговаря Оскар и описва бляскавите приготовления. Амелия се чувства отговорна за живота на Рикардо и търси начин да го предупреди за опасността, заплашваща живота му. Заговорниците се уговарят костюмите им за бала да бъдат сини мантии с пурпурен знак на лявата страна. Паролата им е ”Смърт “.

Пета картина

Ложата на Рикардо в новопостроения оперен театър. Малко преди началото на бала. Рикардо е решил да изпрати Ренато посланик. Това ще го раздели завинаги с Амелия. Чува се музика, която обявява началото на отдавна подготвяния от него бал с маски.

Влиза Оскар, носейки писмо от непозната дама, което го предупреждава, да не отива на бала, защото животът му е в опасност. Но как да пропусне бала и възможността да види за последен път Амелия.

Шеста картина

Блестящото фоайе на новопостроената опера. Отдалеч се вижда и залата. Балът с маски е в разгара си. Гостите се забавляват и танцуват в блестящи костюми и приказни маски. Сам, Том и Ренато се разпознават по костюмите и паролата “Смърт“.

Също маскиран, Оскар се приближава до Ренато и назовава името му. Ренато сваля маската на Оскар и задържа при себе си пажа, разпитвайки го за Рикардо. Оскар не желае да отговаря, но под предлог, че търси Краля по спешни дела, Ренато успява да принуди пажа да говори - Рикардо е облечен в черна мантия с червена кордела. Пажът и Ренато се смесват с тълпата от гости.

Появява се Рикардо. Влиза и Амелия, която го моли да бяга, защото заговорници се готвят да го убият. В отчаяние, тя отново му признава любовта си, но го моли веднага да напусне бала. Той страстно й признава, че тяхната любов му дава сила срещу всякаква опасност. Съобщава й, че е подписал указ за назначаване на Ренато за посланик.

Така нейната чест ще бъде спасена, а той с голяма тъга ще се сбогува с нея завинаги. Внезапно се чува изстрел. Ренато е разпознал Краля и е стрелял в него. Настава паника. Тълпата търси убиеца. Оскар го посочва.
Всички с изумление откриват, че това е Ренато - най-добрият приятел на Рикардо. Незабавно арестуват убиеца, но Рикардо нарежда да бъде освободен като казва пред всички, че го изпраща посланик, а Амелия ще придружава съпруга си. Да, той я е обичал, но не е посегнал на найната чест. Ренато дълбоко се разкайва за постъпката си.

Тълпата се моли на Господ да спаси техния господар. Рикардо се сбогува с всички и ... умира.

 

 

ИСТОРИЯ НА ТВОРБАТА

Операта “Бал с маски” е написана през 1857 г. върху сюжет на Еужен Скриб, театрал и автор на много драми и либрета за опери.

Либретото “Густав ІІІ” или “Бал с маски” е написано от Скриб специално за Росини, но прочутият майстор не се заема с реализацията на операта. По това либрето опера пише Обер. Верди се запознава с творбата на Скриб и сам изготвя план-сценарий, като наема Антонио Сома да напише либретото по този план.

Всъщност Сома се ограничава предимно в превода на либретото на италиански език, като се съобразява с изискванията на композитора. Верди има подписан договор операта да се изпълни в театър “Сан Карло” в Неапол.

Предаването на завършената творба съвпада с атентата срещу Наполеон ІІІ в Париж, което наподобява събитията около убийството на Густав ІІІ и дирекцията отказва операта да се появи на сцената на театъра. Нещо повече – ръководството на театъра възлага написването на “цензурирано” либрето, с което пък Верди не е съгласен.

Следват дълги спорове, стига се дори до съд, но накрая с помощта на неаполитанския крал Фердинанд ІІ се договарят на компромис – Антонио Сома прави някои промени. Така имената са сменени – Густав става Рикардо, Анкарстром – Ренато и т.н.  

Премиерата преминала с голям успех в театър “Аполо” в Рим на 17 февруари 1859 г.

 

Галерия снимки БАЛ С МАСКИ:

 


 

 

 

TOP