73-ти<br>ТВОРЧЕСКИ<br>СЕЗОН

73-ти
ТВОРЧЕСКИ
СЕЗОН

ВИЖТЕ АФИША НИ

ВИЖТЕ АФИША НИ

ОЧАКВАМЕ ВИ!

ЗАПОВЯДАЙТЕ В ИЗЦЯЛО<br>ОБНОВЕНАТА НИ СГРАДА

ЗАПОВЯДАЙТЕ В ИЗЦЯЛО
ОБНОВЕНАТА НИ СГРАДА

КУПЕТЕ БИЛЕТИ И VIP КАРТИ

КУПЕТЕ БИЛЕТИ И VIP КАРТИ

ЗА ОТСТЪПКА ДО -50%; ОТСТЪПКИ ЗА СЕМЕЙНИ, ГРУПОВИ ПОСЕЩЕНИЯ, ЗА ПЕНСИОНЕРИ И УЧЕНИЦИ

ОПЕРА, ОПЕРЕТА,<br>БАЛЕТ, КОНЦЕРТИ

ОПЕРА, ОПЕРЕТА,
БАЛЕТ, КОНЦЕРТИ

ИЗБЕРЕТЕ ОТ РЕПЕРТОАРА НИ

ИЗБЕРЕТЕ ОТ РЕПЕРТОАРА НИ

ПРОФЕСИОНАЛНИ СПЕКТАКЛИ ОТ ВСИЧКИ МУЗИКАЛНИ ЖАНРОВЕ

КУПЕТЕ<br>VIP КАРТА

КУПЕТЕ
VIP КАРТА

ЗА ОТСТЪПКА ОТ ЦЕНАТА НА БИЛЕТА

до -50%

Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

НОВИНИ > ДЪРЖАВНА ОПЕРА - ВАРНА:

АКТУАЛНО ЗА НАС

ВИЖТЕ ВСИЧКИ НОВИНИ -
  • ИВО ЙОРДАНОВ ДАРИ КРЪВ ПРЕДИ СПЕКТАКЪЛА НА
    03 Февруари 2020 by Admin opera, in Актуални новини
    ИВО ЙОРДАНОВ ДАРИ КРЪВ ПРЕДИ СПЕКТАКЪЛА НА "СИМОН БОКАНЕГРА"
    Солистът на Варненската опера Иво Йорданов дари кръв в деня на спектакъла „Симон Боканегра“ от...
    Read More +
  • БАРИТОНЪТ И ДОЖЪТ
    27 Януари 2020 by Admin opera, in Актуални новини
    БАРИТОНЪТ И ДОЖЪТ
    БАРИТОНЪТ И ДОЖЪТ ИВО ЙОРДАНОВ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за образа на Симон Боканегра в едноименната...
    Read More +
  • БАЛЕТЪТ НА СОФИЙСКАТА ОПЕРА С 3 СПЕКТАКЪЛА ВЪВ ВАРНА
    23 Януари 2020 by Admin opera, in Актуални новини
    БАЛЕТЪТ НА СОФИЙСКАТА ОПЕРА С 3 СПЕКТАКЪЛА ВЪВ ВАРНА
    4, 5 февруари, 19.00, Основна сцена На 4 и 5 февруари балетът на Софийската опера е поканен да...
    Read More +
АФИШ
Научете повече +

АФИШ

Заповядайте в операта >> Изберете спектакъл от афиша ни за месеца >> опера, оперета, балет, концерти

ПРОМОЦИИ
Научете повече +

ПРОМОЦИИ

Възползвайте се от специалните ни предложения, отстъпки и промоционални пакети >>

ЦЕНИ НА БИЛЕТИ
Научете повече +

ЦЕНИ НА БИЛЕТИ

Билетите за спектаклите на Държавна опера - Варна струват 6, 10, 15, 20 или 30 лв. Цената на билета зависи от мястото в залата (партер, 1-ви, 2-ри балкон) и конкретния спектакъл.

Борис Годунов

Борис Годунов

от Модест Мусоргски

Народна музикална драма в 4 действия

ПОСТАНОВЪЧЕН ЕКИП

Диригент–постановчик ХРИСТО ИГНАТОВ
Режисьор–постановчик  ПАВЕЛ ГЕРДЖИКОВ
Художник на декора ИВАН ТОКАДЖИЕВ
Художник на костюмите ЧАВДАР ЧОМАКОВ
Диригент на хора: МАЛИНА ХУБЧЕВА

 

photo linkКликнете тук, за да видите галерията със снимки >>


ДЕЙСТВАЩИ ЛИЦА

БОРИС ГОДУНОВ
ФЬОДОР, негов син
КСЕНИЯ, негова дъщеря
ДОЙКАТА НА КСЕНИЯ
КНЯЗ ВАСИЛИЙ ШУЙСКИ
АНДРЕЙ ШЧЕЛКАЛОВ, секретар на Думата  
ПИМЕН, летописец, монах
ГРИГОРИЙ ОТРЕПИЕВ, по-късно Дмитрий Самозванеца
ВАРЛААМ, монах скитник
МИСАИЛ, монах скитник
КРЪЧМАРКА
ЮРОДИВИЯ
ПРИСТАВ
МИТЮХА, селянин
БОЛЯРИН Боляри, деца, селяни, поклонници, народ.
Действието се развива в Русия от 1598 до 1605 г.
 

С участието на детски хор при Варненската детска опера
с главен художествен ръководител Ганчо Ганчев

Либрето – Либрето М. Мусорски по едноименната трагедия на А. С. Пушкин.

За първи път в България се поставя оригиналната версия на операта, която М. Мусоргски пише през 1869 г.

 

 

СЪДЪРЖАНИЕ

Първа картина

Пред стените на Новодевическия манастир край Москва се е събрала многолюдна тълпа. Вътре в манастира е боляринът Борис Фьодорович Годунов, който знае, че избирането му за цар на Русия е предрешено.
За да не бъде заподозрян в заграбване на властта, той упорито отказва престола. Насилствено събран, подтикван от приставите с тояги и викове, народът моли Борис да му стане цар.
Но секретарят на Държавната Дума Шчелкалов, съобщава, че Борис Годунов е неумолим и не желае царския трон. Шчелкалов  призовава народа да се моли за спасението на Русия. Идват група богомолци, които предсказват смутове и бедствия.

Втора картина

Площад в Кремъл пред Успенската църква. Тържествено звънят камбаните, звучи величествено “Слава!”. Започва коронацията на новия цар. Но Борис е тъжен. Лошо предчувствие сковава сърцето му. Нищо не е в състояние да прогони страха му от бъдещето.

 

Трета картина

Килия в Чудовския манастир. Старият монах Пимен пише летопис.
В историческата хроника Пимен правдиво разказва историята за убийството на законния наследник на руския престол, царевича Дмитрий, извършено по поръчка на болярина Борис Годунов. Младият послушник Григорий Отрепиев, който живее в една килия с летописеца е силно развълнуван.
Узнавайки, че е връстник на убития престолонаследник, Григорий решава да се нарече Дмитрий и да поведе борба за руския престол.
 

Четвърта картина

В кръчма, близо до границата с Литва се отбиват трима пътници – избягалите монаси Варлаам и Мисаил и придружаващият ги Григорий. Любителят на чашката Варлаам, след като си пийва порядъчно подхваща песен за цар Иван Грозни.
В това време Григорий мисли как по-скоро да се промъкне в Литва и разпитва кръчмарката за най-преките пътища.
Пристига пристав и носи указ, в който са изброени отличителните черти на избягалия еретик  Гришка Отрепиев.
Възползвайки се от неграмотността на пристава и монасите,  Григорий чете указа, заблуждавайки ги, като описва чертите и възрастта на Варлаам. Но коварният му план не успява. Той е разкрит и в последния момент успява да избяга.

Пета картина

Царските покои в Кремъл.
Дъщерята на царя, Ксения оплаква своя загинал годеник, а синът му изучава картата на Русия.
Влиза Борис Годунов, обзет от мрачни мисли. Той се опитва да утеши дъщеря си и да поощри сина си в полезните му занимания. Но, останал сам се отдава на тъжни размисли: народът гладува, а мисълта за убийството на Дмитрий го измъчва ден и нощ.

Пристига княз Шуйски със страшната вест за появата на самозванец; той се представя за Дмитрий и с подкрепата на поляците е започнал борба за руския престол. Борис иска от Шуйски да се закълне, че престолонаследникът е мъртъв. Той с ужас слуша разказа му и тревогата в душата му нараства.

Шеста картина

В Москва, пред катедралния храм “Василий Блажений” се събира народ и очаква излизането на царя. Народът вярва, че Дмитрий е жив и настъпва с войските си към Москва. Бедните се надяват на по-добър живот.
Появява се Юродивия и се оплаква, че деца са му отнели петачето. Оплакванията му се сливат с риданията на народа, който проси хляб от излезлия цар. Вниманието на Борис е привлечено от несретника и на въпроса “Защо плаче той?”, побърканият нещастник моли царя да заколи момчетата, както е заклал малкия царевич.
Приставите се спускат да накажат дръзкия побъркан, но царят не позволява да докосват “блажения” и дори го моли да отправи молитва за него. Юродивият отказва и предрича мъка за руския народ.

Седма картина

В Кремъл заседава болярската Дума. Болярите осъждат самозванеца на смърт, когато бъде заловен.
Със закъснение се появява Шуйски, който разказва за странното поведение на царя: той сам е видял как Борис отпъжда от себе си призрака на убития царевич. В това време влиза самият Борис и гони призрака на убитото дете.
Страданията на царя достигат своя предел, когато чува и разказа на монаха Пимен за чудото, станало на гроба на Дмитрий. Предчувствайки близката си смърт цар Борис завещава на сина си Фьодор да управлява мъдро и справедливо държавата и народа си. Погребален звън и заупокойно пеене известяват края на Борис Годунов.
 

ИСТОРИЯ НА СЪЗДАВАНЕТО

Когато през 1868 г. проф. В. В. Николски препоръчва на Мусоргски сюжета на пушкиновата трагедия, композиторът е завладян изцяло от идеята за написването на опера върху “Борис Годунов”.
Той изоставя всички свои замисли и се съсредоточава единствено върху това произведение. Модест Мусоргски сам написва либретото на “Борис Годунов”, като използва освен трагедията на Пушкин и редица материали от “История на руската държава” от Н. М. Карамзин. Работата над либретото е завършена още през есента на 1868 г. и веднага след това започва работата над музиката. Първият вариант на операта той нахвърля много бързо.

“Борис Годунов” е завършен в клавир през май 1869 г., а оркестрацията – до края на декември същата година. За времето, по което Мусоргски пише “Борис Годунов”, близките му приятели от “Могъщата петорка” отбелязват прекрасното настроение и вдъхновението, обхванало талантливия музикант.

В “Летопис на моя музикален живот” Римски-Корсаков разказва за някои подробности по написването и представянето на “Борис Годунов”. През лятото на 1870 г. Мусоргски представя операта си в дирекцията на императорските театри, но тя е отхвърлена.
Обиденият и огорчен Мусорски си прибира партитурата.
След като преодолява огорчението си, той решава да я преработи. Един от претекстите за отхвърлянето е, че в операта липсва централна женска роля. Сега Мусорски добавя двете полски картини и сцената “Под Кроми”.

Той отново преработва текста, като още повече съсредоточава вниманието си върху двете сюжетни линии: социалната трагедия на народа и личната трагедия на Борис, измъчван от своята съвест. Втората редакция на операта е завършена през 1872 г. На клавира на “Борис Годунов” Мусоргски написва: “Аз схващам народа като велика личност, одушевена от една идея: това е моята задача. Опитах се да я разреша в операта”.

Преработената опера композиторът представя пак на дирекцията на театрите, но тя отново е отхвърлена. За пръв път “Борис Годунов” е изнесена на 8 февруари 1874 г. в Мариинския оперен театър в Петербург.
За премиерата В. В. Стасов пише: “Това беше велико тържество... Старите, поддръжниците на рутината, поклонниците на пошлата оперна музика се сърдеха (това също е тържество!); педантите от консерваторията и критиците протестираха с пяна на устата... Но затова пък младото поколение ликуваше...”

“Борис Годунов” издържа над 20 спектакъла при доста голям интерес на публиката, но скоро започват да правят произволни съкращения и през 1882 г. я свалят от репертоара. През 1888 г. “Борис Годунов” е поставена за пръв път в Болшой театър в Москва, а в Петербург е възобновена през 1896 г. в редакцията и инструментовката на Римски-Корсаков.

МУЗИКАТА

Операта “Борис Годунов” е едно от най-великите достижения на цялата световна оперна литература. Това, което отличава това гениално творение е изумителното богатство, с което са обрисувани главните музикални образи. Душевната драма на престъпния цар и социалната драма на народа са двете основни линии в музикалното развитие. Естествено, ролята на Борис носи най-ярката характеристика.

Силата на въздействие е голямо при всички сцени с участието на Борис. Изключително силен момент в операта е големият му монолог от пета картина: “Достигнах висша власт”, една от кулминациите в произведението, наситена с дълбоки чувства от страданието на царя и човека. Все пак най-силен епизод в операта е последната ария на Борис “Прости, мой сине” изпълнена с истински трагизъм.

 

Другите действащи лица, независимо от големината на партиите им също са обрисувани с определени ярки индивидуалности. Княз Шуйски е образът, който контрастира на царя; Варлаам е жизнен и пропит с истинска народна непосредственост; величествен е образът на монаха Пимен, а Самозванецът е особено интересен с неговата първичност, романтичност и честолюбие. Музиката на “Борис Годунов” е преобладаващо драматична и изпълнена с напрежение. На този мрачен фон ярко контрастира великолепната песен на Варлаам.

 

 

Галерия снимки БОРИС ГОДУНОВ:

 

 

 

Цени за оперни, балетни спектакли и концерти

Предлагаме различни цени на билетите според мястото в залата, конкретния спектакъл, както и за за ученици, пенсионери, групови посещения, образователни и детски спектакли...
Научете повече +

отстъпки

отстъпки

Важат за ученици, пенсионери, фамилни и групови посещения (от над 10 човека). Обадете ни се на тел. 052 650 666 и 052 66 50 22 за договаряне на отстъпки.

абонаменти

абонаменти

С VIP Card ползвате от 20 % до 50 % отстъпка от цената на билета за спектакли на Държавна опера – Варна и Драматичен театър "Ст. Бъчваров" - Варна.

купете билети on-line

купете билети on-line

Ползвайте MULTINET CARD през сайта www.bgbileti.com. Купете билети от сайта www.grabo.bg и ползвайте специални отстъпки!

TOP