ПРОГРАМА - ДЪРЖАВНА ОПЕРА - ВАРНА

<a href="http://www.operavarna.com/index.php/bg/programa/mesechna-programa"><font color="white">ПРОГРАМА - ДЪРЖАВНА ОПЕРА - ВАРНА</font></a>

Държавна опера - Варна

Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

ПРОГРАМА НА ДЪРЖАВНА ОПЕРА - ВАРНА

НОВИНИ И ИНТЕРВЮТА > ДЪРЖАВНА ОПЕРА - ВАРНА:

АКТУАЛНО ЗА НАС

ВИЖТЕ ВСИЧКИ НОВИНИ -
  • ПОБЕЖДАВА ТОЗИ, КОЙТО ПОБЕДИ СЕБЕ СИ
    10 Август 2022 by MIro, in Актуални новини
    ПОБЕЖДАВА ТОЗИ, КОЙТО ПОБЕДИ СЕБЕ СИ
    РЕЖИСЬОРЪТ ПЕТКО БОНЕВ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за премиерните вълнения около първата българска...
    Read More +
  • КАК „МОЦАРТ СЕ ЗАБАВЛЯВА С БРОДУЕЙ“
    08 Август 2022 by MIro, in Актуални новини
    КАК „МОЦАРТ СЕ ЗАБАВЛЯВА С БРОДУЕЙ“
    ОПЕРНАТА ПЕВИЦА И РЕЖИСЬОР ЦВЕТА ХРИСТОФОРУ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за дейността си като вокален...
    Read More +
  • ОТ „БИТКАТА ЗА ЕРНАНИ“ ДО ДНЕС
    03 Август 2022 by MIro, in Актуални новини
    ОТ „БИТКАТА ЗА ЕРНАНИ“ ДО ДНЕС
    ТЕНОРЪТ ИВАН МОМИРОВ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за образа на Ернани – един от най-големите герои на...
    Read More +

МАЛЦИНА ДОСТИГАТ ТОВА НИВО НА ЛЮБОВТА

Тенорът АРТУР ЕСПИРИТУ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за дебюта си на българска сцена с Ромео в „Ромео и Жулиета“ от Шарл Гуно; Ромео и Жулиета като символ; предизвикателството да се слееш с героя, но и да се дистанцираш от самия себе си; възможностите за изява на певеца и операта на Гуно като перфектна комбинация между музика и драма, усещане за мажор и минор, постигане на дълбочина и баланс.

В първата варненска постановка на „Ромео и Жулиета“ от Гуно посрещаме Артур Еспириту като Ромео.

За мен е голямо удоволствие да изпълня ролята на Ромео в „Ромео и Жулиета“ от Шарл Гуно, продукция на Държавна опера Варна. Харесва ми вашият красив град и особено сърдечните хора, които срещнах тук. Ромео е моят дебют на българска оперна сцена. За мен е чест да бъда първият Ромео в тази първа варненска постановка на операта на Гуно. Пял съм вече ролята, така че за мен сега е много интересно да я изпълня отново, под диригентството на маестро Светослав Борисов и режисурата на Урсула Хорнер, с нашите две Жулиети Илина Михайлова и Мария Павлова, както и с останалите колеги. Радвам се, че за пръв път имам възможността да работя с този екип.

Живеят ли Ромео и Жулиета в нашата съвременност?

Историята на Ромео и Жулиета е универсална, така че може веднага да бъде пренесена в нашето общество. Това е вечна история, независима от епохи и граници, история за първата любов. Нейната романтика кореспондира със съвременната представа за истинската любов, която изисква да обичаш някого безкористно, с цялото си същество. Малцина достигат това ниво на любовта. Ромео е един от тях. Влюбвайки се в Жулиета, той усеща, че животът му ще бъде неразделен от нейния, дори когато обстоятелствата не го позволяват. Двамата са готови на всичко в името на това да бъдат заедно. Трагичната смърт придава ореол на саможертвата им и я превръща в романтичен символ на любовта.

 

С кои черти в характерa си Ви докосва Ромео?

Като млад мъж Ромео е мечтател и философ, романтична натура. Той не знае как да изживее живота си, няма точна представа за любовта, но я желае с цялото си сърце. Това обилие от емоции го кара да се влюби безрезервно в Жулиета, да й се отдаде всецяло, да й посвети живота си, да слее душата си с нейната. Изпитвам всички тези чувства, когато играя Ромео. В началото на историята вярвам с неговата вяра в любовта, с неговата надежда призовавам вечното щастие, с него заедно очаквам светлото бъдеще. Но то не се сбъдва и идва гибелният край. Тази несправедливост всеки път дълбоко ме разтърсва. Невинността и откритите намерения на Ромео го правят толкова трагичен и в края на спектакъла аз трябва да положа усилия, за да се дистанцирам от състраданието, което започвам да изпитвам. След този критичен момент на самопреодоляване, отново се съсредоточавам върху невинността и душевната чистота на героя, които трябва да пресъздам.

„Ромео и Жулиета“ Вашата музика ли е и каква възможност за изява на певеца дава тя?

Харесвам начина, по който Гуно е написал произведението. Ясно изведените теми във всяка част на операта, сполучливо намерените акценти във всяка сцена, усещането за мажор, когато се случват хубави неща и усещането за минор, когато се задава нещо драматично и жестоко. Композиторът не предоставя на певеца поле за импровизация, но ако се придържаш към партитурата и внимателно съблюдаваш цветовете и формите на звука, ще откриеш много възможности за извайване на красиви фрази и героично звучене.

Смятам, че Гуно е намерил перфектната комбинация в съчетаването на музиката с драматичната история на Шекспировите Ромео и Жулиета. Изполването специално на арфа, както и на духови инструменти внася много дълбочина. Впечатлява също начинът, по който композиторът противопоставя инструментите на човешкия глас, за да постигне най-добрия баланс.

Филипино-американският тенор АРТУР ЕСПИРИТУ е роден в Моронг, Ризал, Филипините, а в тийнейджърските си години, емигрира, заедно с родителите си, в САЩ. Завършва оперно пеене в Консерваторията Oberlin College при Ричард Милър, с бакалавърска степен по изкуства. Защитава и магистърска степен по вокално изпълнение от Университета на Ню Орлиънс в студиото на д-р Ракел Кортина. Работи с преподавателите: д-р Ракел Кортина в Ню Орлиънс, д-р Робърт С. Уайт младши в Ню Йорк и сопраното Нели Мирициу в Лондон.

Артур Еспириту  изгражда респектираща кариера на международната сцена. Изпълнява множество водещи тенорови партии в Северна Америка, Европа и Азия. Последните му роли включват няколко дебюта: главната роля във „Фауст“ от Гуно (Театър Санкт Гален); Робърт, граф Лестър в „Мария Стюарт“ на Доницети (Theater am Gaertnerplatz); Едгардо в „Лучия ди Ламермур“ на Доницети на Международния оперен фестивал в Тегу, Южна Корея; Гуалтиеро в „Пиратът” на Белини. Превъплъщава се в ролите на Алфредо в „Травиата”; Касио в „Отело” на Верди; Родолфо в „Бохеми” на Пучини; Дон Рамиро в „Пепеляшка“ на Росини (Theater am Gaertnerplatz); дебют в Операта в Сидни като Родолфо в „Бохеми” на Пучини и като Пастир в операта на Шимановски „Крал Роджър”; дебют на оперния фестивал St. Margarethen като Херцога в „Риголето“ на Верди и др.

През сезон 2015-2016 дебютира като Ромео в „Ромео и Жулиета“ на Гуно в Театър Магдебург; Ринучио в „Джани Скики“ на Пучини в Опера Франкфурт; Принц Рамиро в „Пепеляшка“ и Елвино в „Сомнамбула“ на Белини в Staatstheater am Gaertnerplatz; дебют в Театър Базел като Ферандо в „Така правят всички“ на Моцарт; Родолфо в „Бохеми“ на Пучини в Театър Магдебург. Следва Ернесто в „Дон Паскуале“ на Доницети в Опера Лайпциг, Фенерджия в „Манон Леско“ на Пучини на Festspiele в Баден Баден.

Акцентите в началото на кариерата му са ролите на Ферандо в постановката на Михаел Хампе на операта „Така правят всички“ (Моцарт) в Teatro alla Scala, Тамино във „Вълшебната флейта“ (Моцарт) с Израелската опера - Тел Авив, дебютът с ролята на Публион в едно от ранните произведения на Моцарт "Il sogno di Scipione" на сцената на Gotham, Ню Йорк. За сезон 2021-2022 Артур Еспириту ще дебютира с ролята на Рикардо/Густаво в “Бал с маски” на Верди в Театър Бон; ще участва като Фауст в Литовската национална опера и балет; Алфред в „Травиата“ в Театър Базел; Робърт, граф Лестър в „Мария Стюарт“ от Доницети в Ирландската национална опера и Едгардо в „Лучия ди Ламермур“ от Доницети и др.

Носител на престижната награда „Джордж Лондон“ 2009; наградата „Ла Скала“ на конкурса Белведере 2007; първите награди в конкурсите: Irene Dalis Competition Opera San Jose, Калифорния; Opera Birmingham Voice, Алабама. Финалист и носител на награда от прослушванията на Regional Metropolitan Opera; победител в многобройни състезания на NATS Southern District; отличен с награда от вокалния конкурс на Националната оперна асоциация в Ню Йорк.

 

„РОМЕО И ЖУЛИЕТА“

 

Опера от Шарл Гунов с пролог и пет действия

Либрето Жюл Барбие и Мишел Каре

Диригент постановчик Светослав Борисов

Режисьор Усула Хорнер, Австрия

Сценография Даниела Николчова

Костюми - Мария Пупучевска, РС Македония

Светлинен дизайн Васил Лисичов, РС Македония

Диригент на хора Цветан Крумов

Плакат Славяна Иванова

 

Действащи лица и изпълнители:

Жулиета - Илина Михайлова

Ромео - Артур Еспириту

Лоренцо – Деян Вачков

Меркуцио – Иво Йорданов, Свилен Николов

Стефано – Мария Павлова

Граф Капулети – Венцеслав Анастасов, Пламен Димитров

Тибалт – Борис Луков

Гертруда – Михаела Берова, Силвия Ангелова

Херцогът на Верона – Гео Чобанов

Граф Парис – Велин Михайлов

Грегорио – Петър Петров

Бенволио – Христо Ганевски, Лев Караван

Жан – Лъчезар Александров

Оркестър и хор на Държавна опера Варна.

Концертмайстори: Анна Фурнаджиева, Красимир Щерев.

Помощник-режисьори: Димитър Левичаров, Вероника Минкова. Корепетитори: Жанета Бенун, Веселина Маринова, Соси Чифчиян, Руслан Павлов. Суфльор Димитър Фурнаджиев.

 

Първа постановка в 75-годишната история на Държавна опера Варна

Премиера Варна - 7 юли 2022, 21.00, Опера в Летния театър

Премиера Балчик - 8 юли 2022, 21.00, Двореца Балчик

TOP