Осем са акцентите в октомврийския афиш на операта
- Създадена на Вторник, 01 Октомври 2013 07:46
За първи път варненските музиканти с хвалебствия в австрийско списание
С осем акцента ще се погрижат за сетивата на публиката през октомври творците от Варненската опера. Първият е мюзикълът „Мечо Пух” на Александър Йосифов, вторият - най-новата постановка с участието на Варненската детско-юношеска опера при Общинския детски комплекс - „Джекил” от Джон Мур на 21 октомври.
Програмата ще продължи на 17 октомври с операта „Риголето” на Джузепе Верди.
Останалите акценти са „Мадам Бътерфлай” на Пучини, оперетата „Царицата на чардаша” и комичната творба „Севилският бръснар“.
Деня на музиката част от трупата посреща на път към поредната доза европейски аплодисменти, съобщават от ръководството.
С няколко нови попълнения стартира сезонът на Варненската опера – това са Гео Чобанов (бас), Илина Михайлова (сопран), Деян Вачков (бас) - новият Борис Христов и Венцислав Анастасов (баритон).
С още един успех се гордее трупата през последните месеци. Това е хвалебствена публикация в австрийското издание за опера и балет „Der neue Merker”. Списанието, което е специализирано за опера и балет и се тиражира в целия свят, отрази в броя си от август и септември 2013 г. оперното лято във Варна.
От 4 години отново се играят оперни представления в Летния театър, при това след 20-годишна пауза. Сезонът за опера, оперета, мюзикъл и театрални спектакли във Варна е дълъг - едно изключително постижение на много динамичната директорка на ТМПЦ Даниела Димова, от която зависят творческите сезони както през лятото, така и през зимата. Самата тя е певица – сопран, но не си позволява да ангажира сама себе си в оперни спектакли.
Операта във Варна няма особено дълга история, но е много популярна, като се има предвид, че Летният театър с капацитет 2500 посетители почти винаги е пълен. Първите оперни представления „Травиата” и „Трубадур” изнася през 1894 г. пътуваща италианска трупа. За музикалната история нека да добавим и 1913 г., когато е основана Варненската филхармония.
Варненският театър е необарокова сграда на Никола Лазаров, който завършва архитектура във Франция и спечелва конкурса за изграждане на театъра. Първият камък на строежа, финансиран от общината и от граждански дарения, бил положен през 1912 г., а през 1932 г. драматичният театър изнася първия си спектакъл в новопостроената сграда. По-късно била прибавена оркестрина. Със спонсорството на Европейския съюз се извършва цялостно саниране на зданието и се монтира въртящ кръг. Варненският театър, на чиято сцена се изнасят драматични, оперни и балетни спектакли, е малък, но притежава фина акустика. Той побира само 450 зрители. На 28 юли 2010 г. драматичният и музикалният театър се обединяват. В същата година г-жа Димова спечелва конкурса за интендант и почти изоставя певческата си кариера.
Първите летни музикални празници „Варненско лято” се провеждат през 1926 г., изпитват финансови трудности във времето на Желязната завеса, но продължават и до днес.
Летният театър е разположен във великолепен парк, недалеч от брега на морето, с живописна аркада, обвита в зеленина. На църковния празник Успение Богородично 15 август се отбелязва Денят на Варна. По този повод за следващата година се планират много прояви, както и по-нататъшно сътрудничество с австрийското посолство. Австрийските музикални седмици се провеждат под ръководството на председателката на Виенския клуб в България Мария Нейкова.
Един голям успех за всички участници във Вердиевия „Реквием“ в Летния театър на Варна – град, който кандидатства за европейска столица на културата през 2019 г. На успеха не можа да попречи и 20-минутната пауза заради дъжда. Това сe оказа дори предимство – публиката успя да чуе Liber scriptus два пъти.
Надя Кръстева няма нужда да бъде представяна във Виена. Вердиевата музика е заложена в гласа й. С извънредна красота и прецизност тя интерпретира всичките си сола. Басът Апостол Миленков също живее във Виена. Наред с Mors stubebit das Salva me той направи особено впечатление с чудесното си легато. Сопранистката Линка Стоянова от Варненската опера се включи перфектно в ансамбъла. Тя с лекота преодоля оркестъра при големите легато извивки, без гласът й да трепне. (Нищо чудно при това име – Стоянова, етимологически - от Стоян - някой, който стои твърдо - бел.пр.).
На пулта бе Вито Кристофаро - италианският диригент на Тиролския Landestheater, който с минимум репетиции постигна висока хомогенност между оркестъра на Държавна опера Варна (с предимно дамски състав при щрайха), хора и солистите”, написа журналистката Елена Хаберман в броя.
01.10.2013 г.
Виолета Гурнакова
В-k „Народно дело”, 1 октомври 2013 г.
http://www.narodnodelo.bg/news.php?rubrika=8#ixzz2gTPXkiQ5
Under Creative Commons License: Attribution