ДИРИГЕНТЪТ ГАДИЕЛ ДОМБРОВНЕР ПРЕД ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА ЗА OPERA STUDIO – VARNA 2019

„Селска чест“ от П. Максани – 21 септември, 11.00, 19.00, Оpera Studio - Varna 2019

 

Идвате от Ерусалим във Варна...

 

За пръв път съм във Варна, но вече съм бил в България като участник в конкурс за диригенти. Много съм впечатлен от вашия град, от архитектурата и морето, макар че нямах много време за плаж. Репетициите в майсторския клас вървят всеки ден една след друга, първо с пиано, после с оркестър, хор и солисти, непрекъснато сме в репетиции.

 

Как изглежда отвътре тази динамична музикална вселена, говореща световния език на музиката?

 

Оркестърът на Варненската опера е великолепен, в хора има много хубави гласове и мисля, че заедно с нашите млади солисти ще направим добър спектакъл. Участниците в майсторския клас идват от различни краища на света, цяла група от Мексико, също от Русия, Италия, Грузия, Израел, Америка, Япония, Китай, Южна Корея.

Азиатците все повече покоряват света на операта...

 

О, да, най-вече претендентите от Южна Корея.

 

С какво вълнува днес „Селска чест“, освен че е първото произведение на реалистичното течение в оперното изкуство веризма?

 

Пиетро Маскани пише „Селска чест“ през 1890 г. за конкурс, който не спечелва, но операта се харесва на публиката и бързо става известна. Именно със „Селска чест“ започва веризмът. И до днес операта се изпълнявас успех, заедно с „Палячи“ от Руджиеро Леонкавало. За пръв път дирижирам „Селска чест“ и трябва да кажа, че с удоволствие влизам в детайлите на тази музика, която с всеки следващ такт все повече покорява с красотата си.

 

Какви са изискванията Ви като диригент, на какво държите особено?

 

Държа на много неща, но мисля, че първото и най-съществено нещо при подготовката на оперно представление е да се опознаем, да се сработим, да се приспособим един към друг, да се настроим на една и съща вълна. Всички трябва да инвестираме време и желание в този процес, защото той е залог за изграждане на добър ансамбъл. Особено що се отнася до оркестъра. Валидно е и за солистите, макар при тях постигането на този синхрон да е по-трудно, защото като солисти те излизат на различни сцени, с различни екипи, а принципно за солисти се предвиждат по-малко репетиции. В крайна сметка общата ни цел е да навлезем колкото може по-дълбоко в творбата, да почувстваме нейното вълшебство, да се отдадем на вдъхновението и радостта от изпълнението, да се слеем и станем едно цяло с прекрасната музика.

 

 

ГАДИЕЛ ДОМБРОВНЕР (Gaddiel Dombrowner) е френско-израелски диригент, наследник на полски евреи, намерили убежище от нацизма във Франция. Завършва Jerusalem Academy of Music със специалностите кларинет (2009) и оркестрово дирижиране (2013), също Cleveland Institute of Music със специалност оркестрово дирижиране (2017). Дирижира Симфоничния оркестър на Ерусалим, Националния академичен оркестър на Украйна, Симфоничния оркестър на Лвов, Оркестъра на Кливландската опера, Kunming Philharmony в Китай и др. Печели редица награди, сред които първа награда на Turchak Conducting Competition в Kiev (2017). Музикален директор на Струнния оркестър на Кливланд, диригент в Кливландската опера, участва в редица фестивали, води майсторски класове в Ерусалим, участва и в майсторските класове на първото Opera Studio във Варна.