1 април 2016, 19.00-21.00

Младият италиански диригент Дарио Мачелари е роден в Рим през 1979 г. Започва обучението си по пиано първоначално в Консерваторията на Перуджа, а по-късно учи в престижната академия „Санта Чечилия” в Рим. Завършва диригентско майсторство в Консерваторията в Неапол през 2010 г. при Рафаел Наполи, възпитаник на световноизвестния Серджо Челибидаке. Посещава майсторските класове на Джанлуиджи Джелмети и Марканд Такар.

Особен интерес проявява към късноромантичния репертоар. Едновременно с това го привличат и съвременните музикални композиции. От 2006 г. работи като диригент със Струнния оркестър „Giovanissimi Archi d’Europa“, дирижира също „Gli Archi della Rosa“ и Камерния ансамбъл „Tonarius“. От 2007 до 2010 е ангажиран като диригент на хора в църквата „Свети Петър Дамян” в Рим.
По повод Деня в памет на жертвите на националсоциализма на 27 януари 2009 г. дирижира в консерваторията „Санта Чечилия” в Рим голям концерт с оркестър и хор. През 2010 г. ръководи проекта „Musica a Roma nell’Ottocento“ в университета „La Sapienza“, както и заключителния концерт за хор и струнен оркестър с творби на Моцарт, Лист и Доницети. 

Като пианист участва в оперни продукции на Piccolo Lirico Teatro Flaiano и работи постоянно с камерни певци и инструменталисти. По време на VII фестивал на фондация „Musica per Roma” през 2012 г. Участва и като пианист в изпълнението на “Vexations” на Ерик Сати.

Занимава се активно и с теоретична дейност. Дисертацията му по история на музиката е на тема „Творчеството на композитора Луиджи Далапикола”. Пише статии на различни теми, а през 2012 г. публикува и в сп. „Симфония”, едно от най-престижните музикални издания на Италия, статии за Луиджи Далапикола.

Това е втората артистична проява на Дарио Мачелари във Варна. През октомври 2014 г. той дирижира Концерт със Симфоничния оркестър на Държавна опера – Варна.

Държавна опера Варна

69-ти творчески сезон (2015-2016)

XVII  ВЕЛИКДЕНСКИ  МУЗИКАЛЕН  ФЕСТИВАЛ – ВАРНА 2016

 

 

 

Балетна гала в Световния ден на балета

ХІV Великденски музикален фестивал – Варна 2013

Варна - Кандидат за европейска столица на културатаВарна – кандидат за културна столица на Европа 2019

 

В Световния ден на балета - 29 април балетните артисти от Държавна опера Варна ще танцуват с особено вдъхновение. В гала концерта, посветен на изкуството на танца, те ще представят най-доброто от своето творчество.

Подбраните от художествения ръководител на трупата Екатерина Чешмеджиева фрагменти в програмата са взети от балетни спектакли по музика на Адам, Минкус, Чайковски, Пуни, Хертел, Шнайдхофер, Прокофиев, Бърнстейн и Франк Синатра. Те илюстрират художественото майсторство на варненските балетисти в областта както на класическата, така и на съвременната хореография.

В пищната балетна вечер ще аплодираме солистите (по азбучен ред) Веселина Иванова, Галина Великова, Галина Велчева, Денко Стоянов, Евгения Минкова, Илиана Божкова, Лиляна Здравкова, Мартин Чакалов, Николай Димитров, Павел Иванов, Павел Кирчев, Ренета Михайлова, Румен Стефанов и Сандра Дотова.

Репетитор Гергана Георгиева, корепетитор Радослава Кареева, музикално оформление Николай Димитров, тон оператор Румен Димитров, помощник-режисьор Сирма Панева.

Световният ден на балета е жест на признание към най-популярната личност в света на балета Жан-Жорж Новер. Роден на 29 април 1727 г. , той остава в историята на изкуството със своята основополагаща творба “Писма върху танца и балета”. Претърпяла десетки издания, книгата притежава актуална стойност и днес.
В нея Новер излага възгледите си за балета като самостоятелен спектакъл със своя сюжетна интрига, чиито герои са носители на силни страсти. Забележителен майстор на танца, Новер развива структурата на академичния танц – солистичен и ансамблов, като превръща балетната пантомима в пластична кантилена от движения, пози и ансамбли под музикален съпровод.
В танцовите си интерпретации той заменя обичайната изобразителност с хореографски подход, който отрежда водеща роля на действието и води до появата на първите многоактни балетни спектакли. Най-големият реформатор в света на балета внася в естетиката на танца и философските достижения на времето, залегнали в трудовете на такива велики мислители като Дидро, Волтер, Русо.
Заради всички тези заслуги историята отрежда на Жан-Жорж Новер почетното звание «Баща на съвременния балет» и отбелязва рождената му дата като Световен ден на балета.

Очаквайте на 30 април «Кармен» с Елена Чавдарова-Иса, последния спектакъл от ХІV Великденски музикален фестивал – Варна 2013.

Билети по 10, 15, 20 и 30 лв., ученици, студенти и пенсионери 6 лв. ПAKET ФАМИЛИЯ ОПЕРА за четирима на цена от 24 лв. (4 билета х 6 лв.) Резервации и продажба на билети на тел.:  052-665 022;  052 650 666 и на e-mail: tickets@operavarna.bg; www.operavarna.bg.

Работно време на билетната каса: oт понеделник до петък 10.00-19.00 ч.; събота 11.00-18.00 ч.

Варна – кандидат за културна столица на Европа 2019 Царицата на чардаша” с оперетните звезди Валентина Корчакова и Александър Мутафчийски, ветерана Евгени Леков и с дебют на Лиляна Кондова


На 8 април от 19.00 ч. на Основна сцена ще бъде представена неустоимата оперета „Царицата на чардаша” от Имре Калман.

Под палката на младия диригент Стефан Бояджиев, който отскоро е част от екипа на Държавна опера Варна, ще се срещнем със звездите на ДМБЦ „Стефан Македонски” Валентина Корчакова в ролята на Силва и Александър Мутафчийски в ролята на Бони.
Те ще си партнират със солистите на Държавна опера Варна Пламен Долапчиев (Едвин), Людмил Петров (Фери Бачи), актьора Пламен Георгиев (Мишка) и ветерана на Варненската опера Евгени Леков. Запазил свежия си глас и артистично сценично присъствие и на 80 години, неостаряващият Евгени Леков ще се превъплъти в образа на Вайлерсхайм.

Своя дебют като Щаси ще направи младата певица Лиляна Кондова. Тя е завършила оперно пеене и обой в НМА „Панчо Владигеров”.
Все по-често ще виждаме младото сопрано в солистични роли. Още през април тя ще се представи в ролите на Флора от „Травиата” и на Валансиен във „Веселата вдовица”. Предстоят й ролите на Зорница от „Луд гидия” на П. Хаджиев, Берта в „Севилският бръснар” на Росини и др.

С вълшебствата на „Лешникотрошачката”

На 9 април от 18.00 ч. на Основна сцена ще се се случи чудото, което очакваме от всяка красива приказка, особено ако тя се казва „Лешникотрошачката”.
Тя бе поставена от известната българска балетна режисьорка доц. д-р Желка Табакова за Варненската Коледа в края на 2011 година, но винаги е приятно отново да се потопим в нейната вълшебна атмосфера. Още повече, че публиката проявява сантимент към този спектакъл, в който балетът на Варненската опера се представя от най-добрата си страна.

Оригиналното в постановката е, че без да променя концепцията на Петипа и Чайковски, Желка Табакова извежда Mайката, Бащата, Клара и Дроселмайер в една обща сюжетна линия. Майката на Клара, която тук е балерина и основно действащо лице, поставя в края на балета диадема върху главата на момичето, посвещавайки го по този начин в тайнството на балетното изкуство.

Балетът завършва с хепи енд, в който Клара танцува с принц Лешник голямото заключително па де дьо. Развлекателните дивертисментни танци във второ действие, в интерпретацията на Желка Табакова, са развити в изящни и завършени миниатюри.

Всеки персонаж носи своите характеристики, като в испанския, арабския, руския, китайския танц и пасторала хореографката внася нова драматургична натовареност.
Вместо класическия кадрил и па де грас, в танците на родителите са включени елементи от салса и танго. Няколко цитата от „Спящата красавица”, замислени като малък каламбур а ла Петипа, предлагат допълнителни нюанси в хореографията.

За своя прочит на „Лешникотрошачката” хореографката бе удостоена с престижната награда „Варна” през 2012. Безспорна заслуга за въздействието на спектакъла имат сценографската визия и великолепните костюми в стил ар деко на дизайнера Генадий Иванов-Гендони. Зрителите особено харесват неговото модно дефиле, вписано елегантно в спектакъла.

 

Концерт в рамките на ХVІІ Австрийски музикални седмици в България


В рамките на ХVІІ Австрийски музикални седмици в България, на 12 април от 19.00 ч. на Основна сцена ще бъде изнесен Симфоничен концерт под почетния патронаж на г-жа Маргарита Попова, вицепрезидент на Република България. На диригентския подиум ще излезе Светослав Борисов -  постоянен диригент на Камерен оркестър Шьонбрун във Виена, главен художествен ръководител на Камерен оркестър „Con fuoco” в Грац и диригент на Държавна опера Варна. Солистите са Петер Шмидл - кларинет и Роберт Бауерщатер – виола.

В програмата: Хайнрих Гатермайер – Брукнер с Епитафия за голям оркестър; Макс Брух с Концерт за кларинет, виола и оркестър, ми минор, опус 88 и Антон Брукнер с Четвърта симфония „Романтична“.

 

Светослав Борисов е роден през 1978 г. в Русе, свири на пиано от 5-годишна възраст, а на 12 години вече учи и тромпет, с който печели множество награди. През 1999 г. заминава да следва в Университета за музика и изобразителни изкуства в Грац.

Паралелно със специалността тромпет при Уве Кьолер, започва и следването си по дирижиране и музикално ръководство при Мартин Зигхард и Йоханес Принц, което завършва с магистратура през 2010 г.

От 1997 г. концертира първо в България, а след това и в Австрия като солист и член на различни ансамбли. През 2007 г. основава Камерния ансамбъл „ Con fuoco” в Грац, с който изнася много концерти. От 2009 г. е постоянен диригент на Оркестъра на замъка Шьонбрун във Виена, а от 2012 г. работи и и като диригент на оркестъра на Варненската опера.

Едновременно участва като диригент в турнета в Европа и Китай, в периода 2003-2012 дирижира оркестър „Бетовен” в Бон, Камерния оркестър на Лозана, Бранденбургските симфоници, Оркестъра на Алгарв и др. Светослав Борисов е дирижирал концерти в Златната зала на Музикферайн Виена, Щефаниензал и др. други престижни концертни зали в Австрия.

 

Роберт Бауерщатер е роден през 1971 г. в Линц, учи цигулка в Музикалното училище в Линц и завършва с отличие Музикална гимназия и Антон Брукнер – Университет в Линц през 1990 г.
Продължава обучението си в Университета за музика и сценични изкуства във Виена, в класа на професорите З. Фюрлингер и П. Оксенхофер, при които също се дипломира с отличие  през 2000 г. Участва в майсторски класове на проф. В. Клос и Г. Косе. От 1998 до 2001 г. Роберт Бауерщатер е член нa Tonkünstler Orchesters Niederösterreich, от 2001 г. се присъединява към оркестъра на Виенската държавна опера, от 2004 г. става   редовен оркестрант във Виенската филхармония като водач на виоловата група. Наред с активната си работа в оркестъра, Роберт Бауерщатер развива и широка дейност  в областта на камерната музика.

Той е съосновател на Клавирен квартет „Лиси“, на „Theophil Ensemble“ и на ансамбъл „Trumpet&Strings Vienna“, участва в Клавирен квартет „Виена”, ансамбъл „Виенски класици“ и ансамбъл  „Виенски Моцартисти“. Роберт Бауерщатер свири на виола, изработена от Стефан фон Баер през 2002 г.

 

Доайенът на Виенската Щатсопер и Виенските филхармоници Петер Шмидл е роден в семейство на музиканти.
Баща му Виктор Шмидл и дядо му Алоис Шмидл, който свири с Виенските филхармоници и в оркестъра на Виенската Щатсопер още по времето на Густав Малер, са първите кларинетисти на Виенските филхармоници.

Петер Шмидл свири на пиано от шестгодишна възраст и завършва Виенската музикална академия при тогавашния кларинетист-солист на Виенските филхармоници Рудолф Йетел. През 1965 г. е назначен в оркестъра на Виенската Щатсопер, а след това и в оркестъра на Виенските филхармоници. От 1968 г. става първи соло кларинетист в тези два оркестъра.

Наред с дейността си на оркестрант Петер Шмидл изгражда международна кариера като солист. Съвместната работа с диригенти като Х. фон Караян, Л. Бърнстейн, К. Бьом, Р. Мути, С. Озава, Д. Ливайн, Й. Менухин и много други, предопределя възходящата му кариера.
Участва в множество камерни ансамбли, като „Виенски октет”, ансамбъл „Винер ринг” и „Винер блезерсолистен”.

От 1967 г. преподава в Университета за музика и сценични изкуства във Виена. Награди: Почетен знак за заслуги към Република Австрия, Австрийски почетен кръст за наука и изкуство, първа степен и много други.

Повече: www.austrianmusicweeks-bg.com Билети по 10, 15, 20 и 30 лв., ученици, студенти и пенсионери 6 лв. ПAKET ФАМИЛИЯ ОПЕРА за четирима на цена от 24 лв. (4 билета х 6 лв.) Спектакли на Детско-юношеската опера - 5 лв. Резервации и продажба на билети на тел.:   052-665 022 ;   052 650 666  и на e-mail: tickets@operavarna.bg; www.operavarna.bg.  Работно време на билетната каса: oт понеделник до петък 10.00-19.00 ч.; събота 11.00-18.00 ч

МАРТИН И АЛЕКСАНДЪР ЗАЙРАНОВИ – МУЗИКАЛНОТО ЧУДО НА ВАРНА,

ОТКРИВАТ  XVII ВЕЛИКДЕНСКИ МУЗИКАЛЕН ФЕСТИВАЛ

С КОНЦЕРТА МЛАДИ ВИРТУОЗИ

 

1 АПРИЛ, ПЕТЪК, 19:00–21:00

Диригент ДАРИО МАЧЕЛАРИ

Солисти МАРТИН ЗАЙРАНОВ И АЛЕКСАНДЪР ЗАЙРАНОВ - ЦИГУЛКА

Й. Брамс – Концерт за цигулка и оркестър в ре мажор (първа част)

Й. Сибелиус – Концерт за цигулка и оркестър в ре мажор (първа част)

П. Сарасате – Навара

Р. Шуман Симфония №2

 

НЕЩАТА ТРЯБВА ДА СЕ ПРАВЯТ, КАКТО ТРЯБВА И КОГАТО ТРЯБВА

ИНТЕРВЮ НА ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА С БАЩАТА НА ВИРТУОЗНИТЕ ЦИГУЛАРИ ГЕОРГИ ЗАЙРАНОВ

Във варненската фамилия Зайранови, посветена изцяло на красивата музика, бащата Георги Зайранов е помощник-диригент в Представителния духов оркестър на ВМС, майката Веселина Зайранова е виолистка в Оркестъра на Държавна опера Варна, а синовете им – 17-годишният Мартин и 15-годишният Александър имат вече славата на цигулари от световно ниво. Братя Зайранови покоряват с виртуозните си изпълнения журитата на всички международни конкурси, в които участват - от България, Италия, Франция, Австрия, Англия, Румъния, Турция до Япония - и неслучайно са определяни като Музикалното чудо на Варна.

Мартин Зайранов е стипендиант на Министерството на културата, на Фондация "Комунитас - 1000 стипендии” и на "Thomastik - Infeld", Виена. Свири на цигулка, копие на Гуарнери дел Джезу (2007 г.), израбоена от японския лютиер Риц Ивата и предоставена му за ползване от Веско Пантелеев - Ешкенази и Фондация „Америка за България.

Александър Зайранов е стипендиант на Фондация "Комунитас” - 1000 стипендии и на "Thomastik - Infeld", Виена. Свири на цигулка, изработена от словенския лютиер Вилим Демшар, предоставена му за ползване от проф. д-р Марио Хосен.    

 

Едновременно с многобройните си изяви с прочути оркестри и диригенти, двамата продължават да учат в НУИ „Добри Христов” – Варна и са младши студенти в НБУ при проф. д-р Марио Хосен.

 

Не ги ли изкушават покани за обучение от други специализирани музикални училища? - питам бащата Георги Зайранов

 

Наистина получаваме покани, не само от България. Но и Мартин, и Александър, и ние, родителите, държим те да завършат най-напред нашето варненско училище НУИ „Добри Христов”, защото то дава добри възможности за развитие. Освен това, особено ценим Евгения Паскова, тяхната изключителна преподавателка по цигулка, с която и двамата свирят от най-ранна възраст. А проф. д-р Марио Хосен е техният идол и те са много щастливи, че имат шанса да посещават неговия клас в НБУ – София.

 

Вероятно отрано ги насърчавахте - и те като вас, да поемат по пътя на музиката...

 

Не, нямахме намерение да ги правим музиканти. Но когато ги записахме в „Бънджи Сингърс”, за да се занимават в свободното време, установихме, че притежават абсолютен слух. После и двамата избраха цигулката, Мартин започна да свири на 6, а Александър на 5 години.

 

Как се изявяват характерите им, когато свирят? Какви са различията им в подхода към музиката?

 

И във всекидневието, и като солисти на сцената, двамата се подкрепят, допитват се един до друг. Е, случва се да спорят и „да кръстосат лъкове”, но в крайна сметка намират общ език. Разбира се, характерите им се проявяват и в подхода към музиката. Мартин е по-романтичен, а Александър по-подробен. Мартин тръгва винаги от емоцията, а Александър – от математиката, точно пресмята как да се направи.

 

Това ми напомня, че през миналата година, на Първия международен конкурс за цигулари "Варна” – 2015, Мартин, бе отличен, освен с награда за изпълнението си, и с награда на публиката за най-харизматичен цигулар.

 

Да, така е. Но без да подценявам наградата, аз мисля, че при подобни отличия играе роля локалният патриотизъм и публиката обикновено избира участник в конкурса от своята държава.

 

Варна особено се гордее с този международен конкурс, защото цигуларите Мартин и Александър Зайранови - най-добрите млади цигулари на България, са именно от Варна. Това не може да не е било аргумент за проф. д-р Марио Хосен при основаването на конкурса.

 

Проф. Марио Хосен искаше да основе международен конкурс за виртуози на световно ниво. Регламентът на подобен конкурс включва участие на жури от световни имена, липса на възрастови ограничения за участниците и висок, т.е. много труден, нотен материал.

 

За разлика от всички български конкурси, които предпоставят участие в различни възрастови групи и свободно избираема програма, големите международни конкурси имат музикален регламент, който трябва да се покрие. В този случай София не прояви интерес, но Община Варна посрещна благосклонно идеята и конкурсът се получи. Вярвам, че Международният конкурс за цигулари във Варна има голямо бъдеще и ще се превърне в значима музикална традиция, както ММФ „Варненско лято”.

 

Мартин и Александър имат ли участия в други подобни конкурси? Как „класирате” всъщост конкурсите?

 

С такъв регламент, за какъвто говорихме, е Международният конкурс "Брамс" в Австрия, в чието издание през 2015 г. от 87 кандидати в различна възраст, до втори тур стигнаха само 17 души. Сред тях най-младият участник беше Мартин и на финала той се класира на пето място. Това е голямо постижение. Но не по-малко важно е участието на Мартин и Александър в конкурса EUROASIA - 2013 в Токио, където двамата бяха единствените участници не само от България, а от цяла Североизточна Европа. Те спечелиха този голям международен конкурс, а след него още много други конкурси. Несъмнено всички конкурси имат значение, защото стимулират човек да се усъвършенства. Същото се отнася и за майсторските класове, Мартин и Александър са участвали в много такива класове, ще го правят и занапред.

 

Идеята на Мартин и Александър за бъдещето...

 

Тяхната идея е да продължат висшето си образование в Университета за музика и сценични изкуства във Виена. Според последната световна статистика той е сред най-добрите музикални университети в света, заедно с Джулиард Скуул в Ню Йорк и Кралската академия в Лондон. Освен това, след успеха им в евроазийския конкурс, двамата получиха специални покани от Университета по музика и изящни изкуства „Гедай” в Токио.

 

А Вашата идея за тяхното бъдеще каква е?

 

За нас, като родители, най-важно е те да са щастливи с това, което правят. В този дух, обичам да им припомням японската поговорка „Нещата трябва да се правят, както трябва и когато трябва”..

 

 

Мартин Зайранов

 

17-годишният през 2016 Мартин Зайранов е ученик в класа по цигулка на Евгения Паскова в НУИ "Добри Христов" - Варна и студент в класа по цигулка на проф. д-р Марио Хосен в НБУ – София. Започва да свири на цигулка на 6 години в НУИ „Добри Христов”. На 10 години дебютира като солист на Варненската филхармония. На 12 години вече е младши студент в класа по цигулка на проф. д-р Марио Хосен в НБУ. От 2012 г. е редовен участник и стипендиант в майсторския клас на проф. д-р Марио Хосен в Лятната международна музикална академия „Орфеус” – Виена, където взема активно участие в концертната програма и има възможност да се срещне и работи с именити професори по цигулка от цял свят. На 14 години става солист във Fortissimo Fest –  “Музика под звездите” в градовете Бургас, Варна, София и Пловдив, заедно с Варненската филхармония и Софийския фестивален симфоничен оркестър с диригент Максим Ешкенази. Участва в майсторските класове на проф. д-р Марио Хосен (България), проф. Минчо Минчев (България), Веско Ешкенази (България), проф. Михаел Фришеншлагер (Австрия), проф. Жерар Пуле (Франция), проф. Такаши Шимицу (Япония), проф. Жулиде Ялчън (Турция), проф. Ерик Грюнберг (Англия), проф. Габриел Кроитору (Румъния) и др.

 

Изявява се като солист на много оркестри, сред които Академичен оркестър „Орфеус” при НБУ, Софийски фестивален оркестър, Camerata Orphica – Vienna, Камерен ансамбъл "Софийски солисти", Оркестъра на "Класик ФМ Радио", Държавна филхармония - София, филхармоничните оркестри на Варна, Пловдив, Шумен, Плевен, Враца, Русе, Разград и др. Работи с диригенти като Шломо Минц, Франсоа Декамп, Мартин Пантелеев, Пламен Джуров, Максим Ешкенази, Деян Чобанов, Дарио Мачелари и др. Участва в записи, концерти и интервюта в БНР, BTV, БНТ, Радио Варна, ТВ „Черно море” и др.

 

Лауреат е на български и международни конкурси, сред които Международен конкурс за цигулари "Жанет Невиьо" - Франция, „Млади витруози” - София, „Jeunesse musicale” - Букурещ, Румъния, Международен конкурс за цигулари Варна 2015,  “Светослав Обретенов” -  Провадия,  EUROASIA - 2013 в Токио, Япония, ”Проф. Недялка Симеонова” – Хасково. Финалист е на XXI Международен конкурс „Андреа Постакини” 2014 във Фермо, Италия. Участва в VIII Международен конкурс за цигулари „Фриц Крайслер” 2014 във Виена, Австрия. На XI Международен конкурс "Млади виртуози" 2015 в София печели II награда и специалната награда на „Кантус Фирмус” за най-ярко представил се български участник. Лауреат на Първите национални награди "Проф. Панчо Владигеров" - 2015 за студенти и ученици, изявени в музикалното изкуство, в категория Струнни инструменти. На XXII Международен конкурс "Брамс - 2015" в Пьорчах, Австрия се класира на пето място от 87 участника. Лауреат е на III награда на I Международен конкурс за цигулари "Варна" – 2015 и Награда на публиката за най-харизматичен цигулар.

Награден е на I международен конкурс “Vitam Inspirare” – 2013, където печели цигулка копие на Гуарнери дел Джезу, изработена от японския лютиер Риц Ивата. Носител e на  награда ВАРНА – 2013, награда на фондация „Отворено общество” 2014 и награда на Ротари клуб 2015. Заедно с брат си, Александър Зайранов, печели Голямата награда за полет в изкуството "Стоян Камбарев" - 2015.

 

В момента Мартин Зайранов е стипендиант на Министерството на културата, на Фондация "Комунитас - 1000 стипендии” и на "Thomastik - Infeld", Виена. Свири на цигулка, копие на Гуарнери дел Джезу (2007 г.), изработка на японския лютиер Риц Ивата. Инструментът му е предоставен за ползване от Веско Пантелеев - Ешкенази и Фондация „Америка за България”.    

 

 

Александър Зайранов

 

15-годишният през 2016 Александър Зайрaнов е ученик в класа по цигулка на Евгения Паскова в НУИ "Добри Христов" - Варна и студент в класа по цигулка на проф. д-р Марио Хосен в НБУ – София. Започва да свири на цигулка на 5 години в НУИ „Добри Христов”. На 10 години дебютира като солист на Camerata Orphica във Виена, Австрия и става младши студент в класа по цигулка на проф. д-р Марио Хосен в НБУ.

От 2012 г. е редовен участник и стипендиант в майсторския клас на проф. д-р Марио Хосен в Лятната международна музикална академия „Орфеус” – Виена, където взема активно участие в концертната програма и има възможност да се срещне и работи с именити професори по цигулка от цял свят. На 12 години вече е солист във Fortissimo Fest – “Музика под звездите” в градовете Бургас, Варна, София и Пловдив, заедно с Варненската филхармония и Софийския фестивален симфоничен оркестър с диригент Максим Ешкенази.    

 

Участва в майсторските класове на проф. д-р Марио Хосен (България), проф. Минчо Минчев (България), Веско Ешкенази (България), проф. Михаел Фришеншлагер (Австрия), проф. Жерар Пуле (Франция), проф. Такаши Шимицу (Япония), проф. Жулиде Ялчън (Турция), проф. Ерик Грюнберг (Англия), проф. Габриел Кроитору (Румъния) и др. Изявява се като солист на много оркестри, сред които Академичен оркестър „Орфеус” при НБУ, Софийски фестивален оркестър, Les Orpheistes Festival Orchestra – Vienna, Камерен ансамбъл "Софийски солисти", Държавна филхармония - София, филхармоничните оркестри на Варна, Пловдив, Шумен, Плевен, Враца, Русе, Разград и др. Участва в записи, концерти и интервюта в БНР, BTV, Радио Варна, ТВ „Черно море” и др.

 

Лауреат е на български и международни  конкурси, сред които “Светослав Обретенов”- Провадия, EUROASIA - 2013 в Токио, Япония, ”Проф. Недялка Симеонова” – Хасково. Лауреат е на XXI международен конкурс „Андреа Постакини” 2014 във Фермо, Италия, където печели стипендията на департамент "Култура" на община Фермо. На XI международен конкурс "Млади виртуози" 2015 в София печели II награда и Специалната награда на проф. Атанас Кареев - стипендия. Лауреат е на II награда на Jeunesses International Violin Competition Dinu Lipatti 2015 в Букурещ, Румъния.  Носител e на награда ВАРНА– 2013 и награда на Фондация „Отворено общество” 2014. Заедно с брат си Мартин печели Голямата награда за полет в изкуството "Стоян Камбарев" - 2015 и Покана за участие като солист на Камерен ансамбъл "Софийски солисти" с диригент Пламен Джуров.

В момента Александър Зайранов е стипендиант на Фондация "Комунитас” - 1000 стипендии и на "Thomastik - Infeld", Виена. Свири на цигулка, изработена от словенския лютиер Вилим Демшар, предоставена му за ползване от проф. д-р Марио Хосен.    

 

Пресконференция за XIV Великденски музикален фестивал 2013 и първата постановка на операта „Фалстаф” във Варна

XIV Великденски музикален фестивал 2013 и първата постановка на операта „Фалстаф” във Варна

 

На 2 април от 13.30 ч. във фоайето на първи балкон, Основна сцена, ще се състои пресконференция, посветена на две теми:

Акцентите в XIV Великденски музикален фестивал 2013

и

Първата постановка на операта „Фалстаф” от Джузепе Верди във Варна.

 

Ще присъстват Даниела Димова – директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна и италианският постановъчен екип: Стефано Сегедони – диригент, Джулио Чабати - режисьор, Платон Барди – сценограф и Марко Натери – костюмограф.  

 

Варна – кандидат за културна столица на Европа 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 април, сряда, 19.00 ч.

Фалстаф

Опера от Джузепе Верди


Диригент Стефано Сегедони (Италия)
Режисьор Джулио Чабати (Италия)
Сценограф Платон Барди (Италия)
Художник на костюмите Марко Натери (Италия)

Предпремиера

 

4 април, четвъртък, 17.00 ч.

Фалстаф

Опера от Джузепе Верди


Диригент Стефано Сегедони (Италия)
Режисьор Джулио Чабати (Италия)
Сценограф Платон Барди (Италия)
Художник на костюмите Марко Натери (Италия)

Предпремиера

 


5 април, петък, 19.00 ч.

X Европейски музикален фестивал

Струнен квинтет на Берлинската филхармония

 

8 април, понеделник, 19.00 ч.

Царицата на чардаша

оперета от Имре Калман Диригент Стефан Бояджиев
Режисьор Видин Даскалов

С участието на Вяра Железова, Пламен Долапчиев, Лиляна Кондова, Александър Мутафчийски и др.

 


9 април, вторник, 18.00 ч.

Лешникотрошачката

балет от П. И. Чайковски

Хореография и постановка Желка Табакова
Сценография и костюми Генадий Иванов-Гендони

 

12 април, петък, 19.00 ч.

XVII Австрийски музикални седмици

Симфоничен концерт


Диригент Светослав Борисов

Програма: Хайнрих Гатемайер – Брукнер Епитафия;
Макс Брух – Концерт за кларинет, виола и оркестър;
Антон Брукнер – Симфония №4 „Романтична”

 

14 април, неделя, 20.00 ч.

Премеждията на една чужденка с български корени

Спектакъл на Елизабет Мазев (Франция)
Режисьор Франсоа Берьор (Франция)

Френски културен институт - България

 

15 април, понеделник, 19.00 ч.

Веселата вдовица

оперета от Франц Лехар

Диригент Светослав Борисов
Режисьор Марк Кроне (Холандия)

С участието на Людмил Петров, Лиляна Кондова, Валерий Георгиев, Михаил Михайлов, Ростислав Байрактаров, Пламен Георгиев и др.

 


17 април, сряда, 19.00 ч.

Травиата

опера от Джузепе Верди

Диригент Светослав Борисов

Режисьор Александър Текелиев

С участието на Илина Михайлова, Валерий Георгиев, Свилен Николов и др.

 

 

18 април, четвъртък, 19.00 ч.

Граф Ори

опера от Джоакино Росини

Диригент Дидие Талпен (Франция) 
Режисьор Емануел Кордолиани (Франция)

С участието на Валерий Георгиев, Гео Чобанов, Ирина Жекова, Силвия Ангелова,  Свилен Николов, Мария Жекова, Стилияна Стоянова


Априлска промоция 4 лева

 


24 април, сряда, 19.00 ч.

Оперна гала

Диригент Борислав Иванов Режисьор Кузман Попов

 

25 април, четвъртък, 19.00 ч.

Бохеми

опера от Джакомо Пучини

Диригент Борислав Иванов
Режисьор Кузман Попов

С участието на Арсений Арсов, Свилен Николов, Пламен Димитров, Евгений Станимиров, Ина  Петрова, Ирина Жекова и др.

 

26 и 27 април, петък и събота, 19.00 ч.

Джекил

мюзикъл от Джон Мур Диригент Ганчо Ганчев
Режисьор Костадин Бандутов
Сценограф Тодор Игнатов
Хореография Денко Стоянов

Спектакъл на Варненската детско-юношеска опера при Общински детски комплекс

Премиера

 

29 април, понеделник, 19.00 ч.

Балетна гала

Балет на Държавна опера Варна

Посвещава се на Международния ден на балета

 


30 април, вторник, 19.00 ч.

Кармен

опера от Жорж Бизе Диригент Григор Паликаров
Режисьор Кузман Попов

С участието на Елена Чавдарова-Иса, Ивайло Михайлов, Пламен Димитров, Евгений Станимиров, Линка Стоянова, Свилен Николов, Пламен Долапчиев, Ирина Жекова, Силвия Ангелова

 

Вижте XIV Великденски музикален фестивал - Варна  2013 и на английски език в сайта www.eventsinbulgaria.com:
http://www.eventsinbulgaria.com/opera/varna-opera-theatre-in-april/#.UWEEzTem7IU

Медийни партньори БНР - Радио Варна, Дарик Радио Варна, БНТ 2 – Варна, ТВ и вестник “Черно море”, вестник „Народно дело”, www. Petel.bg; www.urban-mag.com; www.moreto.net, www.dnesplus.bg;

 

БИЛЕТИ

Билети по 10, 15, 20 и 30 лв., ученици, студенти и пенсионери 6 лв.
ПAKET ФАМИЛИЯ ОПЕРА за четирима на цена от 24 лв. (4 билета х 6 лв.)
Спектакли на Детско-юношеската опера - 5 лв.

Резервации и продажба на билети на тел.: 052-665 022 ; 052 650 666  и на e-mail: tickets@operavarna.bg; www.operavarna.bg.

Работно време на билетната каса: oт понеделник до петък 10.00-19.00 ч.; събота 11.00-18.00 ч.

 

ОЧАКВАМ ГРАНДИОЗЕН УСПЕХ ЗА „КОТКИТЕ”

Маестро СТРАЦИМИР ПАВЛОВ за паралела между „Котките” и архетиповете на Карл Густав Юнг, за някои неудобства около Реджи и законовите порядки в котешкия свят

Интервю на Виолета Тончева

КОТКИТЕ от А. Л. Уебър

XVIII Великденски музикален фестивал - Варна 2017

6 април, 19.00 - ПРЕДПРЕМИЕРА

VIII Опера в Летния театър - Варна 2017

22 юни, 21.00 - ПРЕМИЕРА

 

- Като един от изявените диригенти на мюзикъл, имаш в творческата си биография няколко успешни постановки в популярния жанр. Как класифицираш „Котките” в този контекст?

- За пръв път дирижирам “Котките”. Лайтмотивната техника с много изявени теми на главните герои е характерна за мюзикълите на Уебър.

Мисля, че „Евита” е най-сложният му мюзикъл. Партиите в „Котките” не са трудни за изпълнение, трудно е по-скоро съчетанието между музика и хореография, т.е. да бъдеш котка, която пее и танцува.

 

- А ние се забавляваме с котешкия свят, припознавайки в него себе си...

- Вероятно точно така го е мислил и Т. С. Елиът, когато е писал своя сборник с детски стихотворения „Книга за практичните котки на Бай Посум”, вдъхновил А. Л. Уебър за мюзикъла „Котките”. Намирам връзка между теорията на психолога Карл Густав Юнг за архетиповете, които се повтарят в човешката природа и котешките персонажи. „Котките” пресъздават теорията на Юнг по един много забавен начин. Открояват се няколко типажа, като пълничкия веселяк, за когото най-важно е да пийне и да хапне или пък котарака-сваляч, във Варна го наричат гларус. В случая, на Нейчо Петров-Реджи, когото зрителите познават като Исус Христос в мюзикъла „Исус Христос суперзвезда”, му се налага да слезе, така да се каже, от висините на божественото и да се принизи до нивото на котарака-коцкар J И при дамите се срещаме с различни типажи - залязващата бивша красавица в образа на Гризабела, кокетките Деметра, Бомбалурина и Гъмби, които изпитват силна страст към типа опасни мъже и т.н

Паралелът, освен развлечение, носи и поука, както се очаква от една добре разказана история...

Това е задължително. В мюзикъла всички изобразени архетипове имат шанса да отидат на едно друго ниво на съществуване, да еволюират и да пристъпят в котешкия рай. Към новия свят ги повежда Бай Двузаконие, в който аз виждам фигура, аналогична на библейския Мойсей. Бай Двузаконие преценява коя котка е достойна да се възнесе в котешкия рай, докато на финала се разбира, че Гризабела ще получи това право.

Публиката проявява интерес към мюзикъла, за което свидетелстват отдавна разпродадените билети и за двата спектакъла на 6 и 8 април. Какви са твоите предвиждания?

Държа да отбележа, че съм изключително доволен от целия екип, всички са много  вдъхновени. Оказва се, че за мнозина от артистите „Котките” е бил любим мюзикъл и те винаги са искали да бъдат част от него. Подобна мотивация се отразява благотворно върху репетиционният процес, който въпреки натоварения график е много позитивен и зареждащ. Очаквам грандиозен успех за „Котките”.

 

Прочетете още:

„KОТКИТЕ” СМЕ ВИЕ И АЗ, ВСЕКИ ОТ НАС

ГОРДЕЯ СЕ, ЧЕ ВСИЧКИ МЮЗИКЪЛИ НА УЕБЪР СА МИ ПРЕДОСТАВЕНИ С ПРАВО НА МОЯ СОБСТВЕНА ПОСТАНОВКА

 

„KОТКИТЕ” СМЕ ВИЕ И АЗ, ВСЕКИ ОТ НАС

 

Хореограф-постановчикът АННА ДОНЕВА за новата версия на „Котките”, които се чувстват във Варна у дома си и за предизвикателството да създаваш хореография за истинските хора и истинските котки

 

Котки"КОТКИТЕ" А. Л. УЕБЪР

XVIII Великденски музикален фестивал - Варна 2017

6 април, 19.00 - ПРЕДПРЕМИЕРА

VIII Опера в Летния театър - Варна 2017

22 юни, 21.00 - ПРЕМИЕРА

 

Интервю на ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА

 

За мюзикъла "Котките", на който Вие сте хореограф-постановчик, се  знае, че е може би най-трудният от мюзикълите на Уебър и то именно заради хореографията. Тя обединява всички компоненти на представлението - музиката, сценографията, костюмите и най-вече артистите, които убедително трябва да заселят котешкия свят. Как изграждате този свят?

Фокусирана съм върху хората, с които работя и следвам процес, който моделира и изгражда по/със/за тях. За мен „котешкият свят”, заложен в „Котките” не е чужд на нашия. Със заложените човешки характеристики у него работихме върху цялостен танцов и поведенчески образ.

Артистите, с които прекарахме незабравими за мен дни, са много добра глина. Да, те може би не са типичните артисти за мюзикъл, с които винаги се сравняваме, имат може би няколко килограма в повече, не са достатъчно високи или други външни белези, които са част от реалния живот, в който всички живеем.

Ние всички сме с външни характеристики, които са част от природата – човешка или котешка. Затова, това което ще видите като визия и танц на „Котките” сме вие и аз, всеки от нас, всяка животинка и всеки човек, такъв какъвто е. С красотата си, с несъвършените си килограми отгоре, с недостатъчния ръст :)... една хореография за истинските хора и истинските котки. В целия процес на работа всички ние бяхме екип. Не бяхме постановъчен екип и изпълнители. Бяхме един организъм, една Котка, една Цел. Затова ми е мъчно, че репетициите свършиха.

 

Голямата трудност идва може би от факта, че в този мюзикъл всички котки танцуват, освен това го правят непрекъснато. Как се постига едно и също ниво на движенческа техника за толкова много и толкова различни артисти, все пак не всички певци са добри, още по-малко професионални танцьори?

Факт. Най-много ме е страх, когато попиташ някого дали може да танцува и той едва ли не учуден и обиден ти обяснява колко добре го прави. Понякога споменават, че могат дори и шпагат, за да затвърдят уменията си пред теб. Това е много опасна слепота и в подобни моменти аз вече знам, че този човек не може да танцува.

Танцът има много изразни средства. Това, което е важно, е разбирането, познанието, даденостите на движението. Всичко друго следва после. Да си елегантен и ясен в движенческия изказ е трудно. Изначално говорим за комплексни умения. Не търсих у артистите да бъдат професионални танцьори, знаех, че не са :)

За мен това е страшно професионално предизвикателство да намеря път към тях, след това да им създам този път, да видя у всеки какво може, за да го изведа, да съм до него, да му създам процес и опора сам да го изведе. Не знам как стана, но работихме много отдадено и с много любов… Не знам как стана, но те танцуват!

 

Независимо от огромния успех на Вашата столична постановка на същия мюзикъл през 2009 г, сега поставяте съвсем нова хореография за варненските "Котки". Очевидно това заглавие Ви вдъхновява за нови търсения. И така, как танцуват "Котките" във Варна през 2017 г.?

Душата им танцува. Искрено.

 

Гризабела е любимата котка на Уебър, заради която той композира и най-хубавата песен в мюзикъла. Вие за коя котка или котарак създадохте най-хубавия танц?
Може би за Мангоджери и Ръмпълтийзър. Професионално. Като човек. Гризабела ме натъжава. Всички познаваме болка и загуба. Тя ми напомня това. Напомня ми, че в кръга на живота тежките моменти винаги ни чакат. Напомня ми да не обръщам гръб на човек, да не подхождам с лошо, да не пренебрегвам, да не игнорирам, да не причинявам болка… Напомня ми за суетата, от която трябва да продължавам да се дистанцирам и да не допускам за мой съветник.

 

TOP