ДИДОНА И ЕНЕЙ – 2019 г.

 от Хенри Пърсел

опера Вижте снимки от спектакъла

 

Опера от Хенри Пърсел

 

Диригент Стефан Бояджиев

 

Режисьор Цвета Христофору

Хореограф Мария Захариу Карапита

Сценограф Андреа Параскева

Костюмограф Катя Лозанова

Асистент- режисьор Димитър Левичаров

Фотограф Росен Донев

 

 

 

Действащи лица и изпълнители:

 

ДИДОНА - Даниела Димова

ЕНЕЙ - Мариу Андреу, Свилен Николов

БЕЛИНДА - Тасула Ворка, Мария Павлова

МАГЬОСНИЦА – Цвета Христофору

ПЪРВА ВЕЩИЦА - Стилияна Стоянова

ВТОРА ВЕЩИЦА - Вяра Железова

ВТОРА ЖЕНА - Благовеста Статева

МАТРОС - Христо Ганевски

ДУХ – Лиляна Кондова

Оркестър на Държавна опера Варна. На пианото Жанета Бенун

 

Хор и балет на Държавна опера Варна

Ученици от балетните паралелки на НУИ „Добри Христов“

 

Съвместна продукция с Оперна организация Кипър

 

Премиера 8, 16 юли, 21.00, Театър Римски терми – Варна 2019

 

Един от най-големите древногръцки и римски митове разказва за царица Дидона, дъщеря на финикийски цар и вдовица на жрец, която основава и изкусно управлява прочутия с богатствата си град Картаген. Любовта между нея и героя от Троянската война Еней прави щастието й пълно. Божията намеса обаче кара Еней да предпочете дълга пред любовта и да се отправи на поход, за да изпълни пророчеството, като създаде династията на римските царе и на свой ред положи основите на друг велик град - Рим. Дидона не понася раздялата с любимия и се самоубива. На смъртното си ложе предсказва бъдещата вражда между Рим и Картаген, довела до пуническите войни.

 

 

 

Написана през 1689 г. от Хенри Пърсел (1659 - 1695), по либрето на Neyum Tate върху мотиви от „Енеида“ на Вергилий, операта е поставяна само веднъж през живота на автора. Трябвало е много време да изтече до 1895 г., когато на премиерата в Лондон „Дидона и Еней“ привлича вниманието на ценителите. Пърсел майсторски съчетава елементи от френската и италианска барокова музика с мотиви от шотландския фолклор, като същевременно създава изтънчен, чисто английски бароков стил. Удивителен пример за истинска опера в страна, в която националната опера все още не е била създадена, „Дидона и Еней“ на Пърсел се приема за първата английска опера, която при това, по мнението на редица критици, не отстъпва по своето художествено съвършенство на най-добрите италиански образци.

 

 

Цвета Христофору – режисьор

 

В „Дидона и Еней“, подобно на редица други митове, присъстват  Горе - светът на боговете и Долу - подземният свят, светът на страданията, на сенките, светът на демоните и мъртвите. И земята - или както се нарича в българския епос, белият свят. На нас се пада най-тежката задача. Ние сме пазителите на равновесието и хармонията между другите два свята. Равновесието между Горе и Долу! Един човек може да бъде за някого лош, за другиго - много добър, зависи в какъв момент от живота му са го срещнали. Затова, въпреки че по либрето и по Вергилиевата „Енеида“ Дидона се самоубива, заедно с нея ще умре и злото (Магьосницата). Архимагьосницата ще бъде огледален образ на Дидона, сянка приела σάρκα (от гр. плът) - живот роден от страховете, неувереността и негативните мисли на Дидона. Водещи постоянна борба, двете сили, смирени и равностойни в смъртта, се сливат и спират старото си съществуване. Със смъртта идва освобождението от дуалистичното възприятие на създаваната от човека реалност и героите, надхвърлили понятията за добро и зло, съблекли старите си обвивки, ще са готови за живот, окъпан в цветовете на дъгата. Ритуал на равновесието и трансформацията в нова форма на живот.

 

 

 

Даниела Димова - Дидона

 

 

 

За мен е богатство да се докосна чрез нотния и драматургичния текст на „Дидона и Еней“ до музикалното пресъздаване на тази антична драма. Вълнува ме личната среща с тази велика жена и шанса ми да я пресъздам, да се превъплътя в нейния образ така, както аз го усещам. Респектът от боговете е може би нещото, което на мен най-много ми харесва. Една стара поговорка гласи, че всеки сахиб си има своя сахиб, над всеки цар стои друг цар, т.е. ти никога не си върха на пирамидата, дори така да изглежда на околните. И точно историята и музикалната градация, която Пърсел по гениален начин разписва в тази драма, показва, че дори и най-красивите, дори и най-щастливите, не могат да имат всичко.

 

 

Прочетете още:

 

Вечният мит за Дидона и Еней

http://www.operavarna.com/index.php/bg/component/content/article/61-news/aktualni-novini/2530-didona-enei-tatar-rimski-termi-2019

 

Цвета Христофору: Музиката е театър, целият живот е театър

 

http://www.operavarna.com/index.php/bg/component/content/article/84-news/interview/2531-interviu-s-cveta-hristoforu-muzikata-i-teatura-sa-celiqt-mi-jivot

 

Даниела Димова: Когато цариците се влюбват

 

http://www.operavarna.com/index.php/bg/component/content/article/84-news/interview/2532-interviu-s-daniela-dimova-kogato-caricite-se-vlubvat

 

Галерия снимки:

 

TOP