ДА ПОГЛЕДНЕШ ОТВЪД СЕБЕ СИ
НАДЕЖДА МАККЮН, диригент на хора на Варненската опера, пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за същността на католическата литургия и особеностите в Реквием на Моцарт; разликата между оперното и кантатно-ораториалното пеене; приниципите на хоровото дирижиране като комуникационен мениджмънт; личният пример; ключовият момент да погледнеш отвъд себе си; дирижирането като визия и привилегията да се срещаш всеки ден с музиката, която извисява
13 април 2023, 19.00, Държавна опера Варна
ВЕЛИКДЕНСКИ КОНЦЕРТ с диригент Кръстин Настев. В програмата: Реквием в ре минор, К. 626 от Волфганг Амадеус Моцарт, със солисти Мария Павлова - сопран, Михаела Берова - мецосопран, Рейналдо Дроз - тенор, Дейвид Маккюн – бас, оперния хор с диригент Надежда Маккюн, хор „Морски звуци“ с диригент Росица Щерева и оркестъра на оперния театър във Варна. Концерт за пиано и оркестър №4 от Лудвиг ван Бетовен със солист Галин Ганчев – пиано.
В програмата на Великденския концерт ще звучи Реквием от Моцарт, едно произведение с основна роля на хора, който изпълнява 11 от общо 14 музикални номера. Това означава много работа за хоровия диригент.
Моята работа по Реквиема всъщност приключи и мога да кажа, че съм доволна. В сравнение с това, с което започнахме, постигнахме наистина много. Генезисът на реквиема, като католическа литургия, по начало е свързан повече с хорови и по-малко със солови изпълнения. В същността си реквиемът е кантатно-ораториална творба, необичайна за един оперен хор, който изпълнява предимно оперни творби. При Реквием на Моцарт трудността идва от различния стил на пеене, различната традиция и култура, от които се ражда този жанр. Пеенето предполага друга нагласа, по-инструментален подход, самата фактура на музиката се различава от операта, където и самата функция на хора е и драматургична, освен музикална. Полифонията, която е една от основните характеристики на кантатно-ораториалния жанр, не е присъща на хоровете в повечето опери. Трудно е за оперен хор да навлезе в света на фугата, като най-сложна форма на полифоничната музика и затова положих усилия най-вече в тази посока.
Спомням си мощното звучене на Меса в до мажор от Бетовен в миналогодишния Коледен фестивал...
Да, това са произведения, които изискват маса, за да прозвучат добре. Заедно с нашия хор, участваше и хор „Морски звуци“. Сега, в Реквием на Моцарт също сме заедно с колегите от хор „Морски звуци“.
Как се събира енергията на толкова много певци в една вибрация?
Необходими са много усилия, силна концентрация, пазене на тишина и ясни изисквания от страна на диригента, за да се изгради фината тъкан на кантатно-ораториалния стил. Моята задача е първо да задържа вниманието им, второ – да съм достатъчно ясна в жестовете, така че всички да ме разберат, без да се налагат допълнителни обяснения и да се губи време, и трето – да задържа концентрацията, за да могат темпото и интензитетът на работа да останат едни и същи. Всичко това е трудна задача, защото хората са много и се уморяват, особено при продължителни репетиции.
Какво прави в такъв случай хоровият диригент?
Най-добре е да даде почивка, било то регламентирана почивка или почивка с някаква шега, нещо, с което певците да се разсеят, да се изключат, макар и само за кратко, от напрежението. Моментите за релаксация са съществени, те помагат на хористите по-бързо да се концентрират отново, по този начин работи човешкият мозък. Самата аз се старая да бъда максимално концентрирана и да работя бързо, защото моето разсейване се отразява на целия екип. Съществуват интересни неврологични изследвания на мозъка, които показват, че като стадни животни, ние, хората, имаме нагласата да се имитираме един друг, просто за да оцелеем от чисто еволюционна гледна точка. Когато искам нещо от хористите, съм длъжна най-напред аз да го направя, да им го покажа.
Личният пример, като силен инструмент в междуличностните взаимоотношения и комуникацията на убеждаването.
Да. Условието тук е да сме отворени един към друг и да имаме приятна среда за работа. Тогава се получава контактът, който ни позволява да се имитираме, да се моделираме. Но тъй като се имитира както добрият, така и лошият пример, диригентът трябва постоянно да има предвид, че поведението на хористите ще бъде адекватно на неговото собствено поведение. Психологически погледнато, хоровото дирижиране е мениджмънт на група, а това включва мениджмънт на времето, мениджмънт на емоциите в групата в реално време, групова терапия и т.н. В нашето, дълбоко интуитивно, изкуство диригентският жест е по-важен от думите, невербалната комуникация има предимство пред вербалната.
Как се постига онова висше музициране отвъд вокалната техника, което е крайна цел на изкуството?
При добър контакт с другия човек, това се усеща на физическо ниво - човек се вдъхновява, оживява. Разбирам го и по реакцията на отсрещната страна. Тогава нещата се преобръщат, тогава започва всъщност истинското творчество. За съжаление заниманията с техническите проблеми отнемат повечето от така или иначе лимитираното ни време за репетиции.
Защо харесваш професията хоров диригент?
Желанието ми да дирижирам тръгна от желанието ми да пея в ансамбъл. Пеенето в ансамбъл е нещо изключително зареждащо, нещо, които правя от дете. То се отблагодарява многократно на вложените усилия. То е заразително – искаш още и още. В хоровото пеене няма как да си сам и срещата с различни индивиди и характери е интересна. Занимавам се с хорово дирижиране, защото обичам да пея и защото развих, надявам се, умението да си изградя представа за това, накъде искам да отиде музиката. Дирижирането е въпрос на визия, в която трябва да увлечеш другите. Хоровото пеене изисква групова активност, групово мислене и усилие. Трябва да накараш хористът да погледне отвъд себе си, това е ключовият момент. Защото да си научил собствената си партия, е само минимумът, оттам нататък започва комуникацията с останалите хористи, с цялата партитура, с диригента, с публиката. В хоровото пеене силно ме привлича точно това общуване, тази комуникация, която е есенциална за музикалното изкуство, а и за човека въобще.
Какво пожелаваш за Великден на оперните певци в хора на Варненската опера?
Да бъдат здрави, щастливи и да се стремят да надскочат себе си. Заедно да изграждаме нашата визия за бъдещето. И да не забравяме, че имаме привилегията всеки ден да се извисяваме с музиката, както Христос се извисява с Възкресението. Светли Великденски празници, колеги!
НАДЕЖДА МАККЮН Хоров диригент, сопран Завършва Природо-математическа гимназия “Н. Обрешков” в Казанлък (2014) и НМА “Проф. Панчо Владигеров” с хорово дирижиране при проф. Теодора Павлович, магистърска степен (2021). Диригент на хора на ТМПЦ Държавна опера Варна от октомври 2022 г.
Хорист в магистърския концерт на Тобиас Щюкелбергер (Осло/Базел) "Missa-Ronne", Норвежка музикална академия, Осло, Норвегия (2018); Участник в турне на Световен младежки хор в Централна Европа - единственият представител от България, сопран (2017); Хорист в магистърския концерт на Иън Банърман „Beyond the spheres“ Едмънтън (Алберта, Канада, 2019; Майсторски клас по универсално пеене с Наташа Миркович (Виена, 2018); Хорист и солист на Софийски камерен хор "Васил Арнаудов" (2016-2019); Хорист в хор "Албароса" в проекта "Winter nights", диригент Тимъти Фъргюсън (Осло/Лондон, 2019); Участник в Първия международен майсторски клас в Москва CHORUS LAB, с ментори Фрийдер Берниус (Германия) и Алексей Петров (Русия, ноември 2021); Диригент, певец и организатор на Коледен концерт на Творческа лаборатория по хорово дирижиране в София - испанска музика (декември 2021.
Сопрано и хормайстор в хоров проект на Младежкия камерен хор в Базел с диригент Тобиас Щюкелбергер (Швейцария, 2022); Участник в Творческа лаборатория по хорово дирижиране с ментори Кръстин Настев (Испания) и Сергей Павлов (2022); Участник в Майсторски клас по хорово дирижиране Zezere Arts с ментор Kaspars Putnins (Португалия, 2022); Хормайстор на оперни хорове из арии, изпълнени от студенти от класа проф. Иванка Нинова с Видинска филхармония (2022); Диригент и сопрано в Майсторския клас по хорово дирижиране на Ювал Вайнберг (Израел/Германия/Норвегия, 2022); Сопрано в The Peace Choir в студио 4 for Music Ltd. - записи на музиката на Томас Бергерсен за Украйна (София, февруари 2022); Организатор на благотворителен концерт за жените и децата на Украйна, съвместно с Полския институт в София - украински песни и клавирни изпълнения (София, март 2022); Преподавател по пеене в музикална школа “МузАрто”, София;