ДЗЕФИРЕЛИ – УМЕНИЕТО ДА ПОСТИГАШ СЪЩНОСТТА
Световната прима КРАСИМИРА СТОЯНОВА и великолепният тенор МИЛЕН БОЖКОВ споделят пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА отношението си към Вердиевия шедьовър „Аида“ на великия оперен и филмов режисьор, сценограф и костюмограф Франко Дзефирели. Двамата изтъкнати оперни певци изпълняват на 15 юли в XIV Опера в Летния театър - Варна 2023 ролите на Аида и Радамес. Правата за постановката на Дзефирели са откупени от Държавна опера Варна, в колаборация с Националната опера и балет на Албания. Спектаклите на „Аида“ в Тирана и Варна дирижира Якопо Сипари ди Пескасероли, постоянен гост-диригент на оперния театър във Варна.
Щастливи сме, че след миналогодишното концерно изпълнение на „Отело“ с най-добрата Дездемона Красимира Стоянова и чудесния дебют на Милен Божков като Отело, сега във Варна отново ще имаме привилегията да ги чуем в „Аида“, по повод 210 години от рождението на Джузепе Верди и 100 години от рождението на бележития оперен и филмов режисьор, сценограф и костюмограф Франко Дзефирели.
Красимира Стоянова триумфира като Аида на много сцени, а изпълнението ѝ в Teatro Real в Мадрид преди няколко месеца възхити критиката с „благородството и изяществото“, „финеса и възхитителните пианисими“ на „истинската дива на вокалното изкуство“.
Красимира Стоянова: Във Варна ще пея поредната си „Аида“. Гостувала съм с „Аида“ в Метрополитън опера, Миланската скала, Земперопер Дрезден, Баварската опера в Мюнхен и в други театри. Преживяването в Мадрид беше специално, защото дебютирах на сцената на огромния и много впечатляващ Teatro Real. Залата беше препълнена, оркестърът - разкошен, колегите - прекрасни. Участвах в постановка на Уго де Ана, който не е от най-лесните режисьори, но ние двамата се сприятелихме до такава степен, че започнахме да мислим еднакво, а това понякога може да се окаже и нездравословно (усмихва се). Аида, както и всяка роля, се изменя според обстановката. Певецът може да даде нови посоки на интерпретацията си, повлиян от конкретната постановка.
Уго де Ана и преди него Франко Дзефирели поставят върху „Аида“ своя авторски знак като режисьори, сценографи и костюмографи. Изглежда този Вердиев шедьовър провокира режисьорите да вложат цялото си авторско Аз именно в тази творба. Така ли е и при солистите?
Красимира Стоянова: Да, от гледна точка на техниката и в чисто професионален план това е вярно. „Аида“ е едно от най-популярните произведения, които до голяма степен са не само употребени, но и се злоупотребява с тях, като се допускат повърхностни постановки. В този смисъл ние, солистите, трябва да противодействаме, като се стараем да поднасяме нашия различен и задълбочен прочит. Няма малка и голяма сцена, няма бързо конструиран спектакъл. Трябва да се вниква в дълбочина, в същността на творбата, иначе става халтура.
Милен Божков: „Аида“ е една от големите оперни творби с грандиозни сцени, които изискват подобаващ сценографски подход. Но някои творци го пренебрегват и радикално се намесват в средата. Гледал съм например една „Аида“, с абсолютно изчистен декор, всичко в бяло и само един двоен червен фотьойл в средата на сцената. Цялото действие се развиваше около него, върху него, под него. Артистите, „снабдени“ с едни Happy Birthday шапчици и свирки, също обикаляха около въпросния фотьойл (засмива се). Но да оставим това. Аз съм щастлив, че миналата година успях за първи път да направя „Аида“ в една мащабна постановка за най-големия театър на Полша, Teatr Wielki във Варшава.
А сега ще бъдете любимият Радамес на Аида - Красимира Стоянова, Вашата Дездемона от миналогодишния „Отело“ тук във Варна. Какво означава да пееш с Красимира Стоянова?
Милен Божков: Определено се вълнувам. Когато пееш с такъв колос на сцената, като Красимира Стоянов, е задължително да се доближиш до нейното ниво. Чувствам тази голяма отговорност и сега, още повече че става дума за родния град. Винаги ми е приятно да се завръщам тук и да пея пред роднини и приятели.
Красимира Стоянова: По този повод си спомням думите на един съвсем млад български певец – Емил Павлов, тенор в Софийската опера, който сега набира скорост. „Госпожо Стоянова, искам да се сравнявам със себе си“, ми каза той. Не е ли наистина така?
Милен Божков: Вярно е. Като излезеш на сцената, всъщност си сам и как ще се представиш зависи най-вече от самия теб.
Как се постига съвършената вокална техника, която издига на друго енергийно ниво и певеца, и зрителя?
Красимира Стоянова: Няма една единствена съвършена вокална техника. Това е по-скоро личностен процес, дотолкова, доколкото един човек има необходимост да се задълбочи в нещата. Смятам, че това е много индивидуално и всеки има своето лично ниво, което следва. Някой може да почисти много щателно ориза (усмихва се), да огледа всяко зрънце от всички страни, за да се получи най-хубавия пилаф или – ако предпочитате, ризото (усмихва се), но друг няма да е толкова старателен. Ето един нагледен пример, който - без да сравнявам духовното с материалното, обяснява разликата в нивата и целите, които хората сами си поставят.
Милен Божков: Гласовата хигиена също е важна. Тряба да се съобразяваш с какво се храниш, как спиш, с кого и за какво говориш. Да, всичко това се отразява на гласа и психиката на певеца.
Красимира Стоянова: Напълно съм съгласна. Ако злословиш за някого, ако злорадстваш, няма как след това да излезеш на сцената и да изиграеш и изпееш блестящо ролята си.
Милен Божков: Силата на изречените думи винаги се връща върху теб.
Защо Дзефирели продължава да вдъхновява?
Красимира Стоянова: Не познавам лично Дзефирели, но съм работила с негов асистент, който беше взел духа на този знаменит филмов и оперен режисьор. Пищните му постановки на опери от Верди, Пучини, Бизе и Моцарт, екранизираните версии на „Отело“, „Травиата“ и „Палячи“ - и не само те, остават висш еталон за творчество. Всичко, което той прави на филмовия екран и оперната сцена, е много мащабно, много театрално и много красиво.
Милен Божков: Не съм участвал в постановка на Дзефирели, сега навлизам в неговия стил и съм щастлив, че имам тази възможност.
Красимира Стоянова: Дзефирели винаги се е съобразявал на първо място с певците, не е издевателствал над тях, както постъпват някои режисьори. Наскоро гледах спектакъл на „Набуко“, в който цялата сцена беше обгърната с гъст дим, нищо не се виждаше. Съжалих моите колеги, които в този момент трябваше да пеят. Освен че димът е опасен за гласа, певецът може да отключи някакви алергии и представлението да се провали. При Дзефирели подобно нещо би било немислимо. Ето сега в „Аида“, вместо дим, спускат един лек, почти прозрачен транспарент, който създава много интересна атмосфера. Гледала съм „Травиата“, „Бохеми“, „Турандот“ и други постановки на Дзефирели, в които той винаги постъпва по същия начин. Един велик творец, който умее да вдъхновява хората около себе си, за да постига заедно с тях ядката, същността на нещата.
След „Аида“ в Опера в Летния театър ни предстои още едно вълнуващо преживяване - „Тоска“ на 16 август, когато под палката на маестро Павел Балев, постоянен гост-диригент на Държавна опера Варна, ще Ви аплодираме в ролите на Тоска и Каварадоси. Къде ще Ви отведат следващите ангажименти?
Красимира Стоянова: След концертите с Верди Реквием в Гран Канария и Тенерифе планирам Майсторски клас в Театър Нордхаузен – Германия, на който маестро Павел Балев е генерален музикален директор. Поканена съм да пея Верди Реквием и в Опера Цюрих, която подготвя за случая балетна постановка. Следва „Тоска“ във Виенската Щатсопера и т.н.
Милен Божков: След Варна продължавам с „Аида“, ангажиран съм за един спектакъл в Залцбург и два спектакъла във Варшава. По-нататък ще пея „Отело“ в Стара Загора и „Саломе“ във Франция.