Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

НОВИНИ И ИНТЕРВЮТА > ДЪРЖАВНА ОПЕРА - ВАРНА:

АКТУАЛНО ЗА НАС

ВИЖТЕ ВСИЧКИ НОВИНИ -
  • ПРЕМИЕРА НА „РАЙМОНДА“ С НАЙ-ДОБРИТЕ БАЛЕТНИ АРТИСТИ ОТ СКОПИЕ, СОФИЯ И ВАРНА
    23 Юли 2021 by MIro, in Актуални новини
    ПРЕМИЕРА НА „РАЙМОНДА“ С НАЙ-ДОБРИТЕ БАЛЕТНИ АРТИСТИ ОТ СКОПИЕ, СОФИЯ И ВАРНА
    „Раймонда“ - 7 август, 21.00. Премиера на Опера в Летния театър и ММФ „Варненско лято“ 2021...
    Read More +
  • „РАЙМОНДА“ – 7 август, 21.00. Балетна премиера на Опера в Летния театър и ММФ „Варненско лято“ 2021
    22 Юли 2021 by MIro, in Актуални новини
    „РАЙМОНДА“ – 7 август, 21.00. Балетна премиера на Опера в Летния театър и ММФ „Варненско лято“ 2021
    Постановката на „Раймонда“, най-известният балет от Александър Глазунов, е копродукция на...
    Read More +
  • СВЕТОВНОИЗВЕСТНОТО СОПРАНО СУЗАНА БРАНКИНИ ВЪВ ВЕРДИ ХЕТТРИК НА ДЪРЖАВНА ОПЕРА ВАРНА
    20 Юли 2021 by MIro, in Актуални новини
    СВЕТОВНОИЗВЕСТНОТО СОПРАНО СУЗАНА БРАНКИНИ ВЪВ ВЕРДИ ХЕТТРИК НА ДЪРЖАВНА ОПЕРА ВАРНА
    120 години от кончината на великия композитор „Трубадур“ - 24 юли, 21.00, Опера в Летния театър,...
    Read More +
АФИШ
Научете повече +

АФИШ

Заповядайте в операта >> Изберете спектакъл от афиша ни за месеца >> опера, оперета, балет, концерти

ПРОМОЦИИ
Научете повече +

ПРОМОЦИИ

Възползвайте се от специалните ни предложения, отстъпки и промоционални пакети >>

ЦЕНИ НА БИЛЕТИ
Научете повече +

ЦЕНИ НА БИЛЕТИ

Билетите за спектаклите на Държавна опера - Варна струват 6, 10, 15, 20 или 30 лв. Цената на билета зависи от мястото в залата (партер, 1-ви, 2-ри балкон) и конкретния спектакъл.

СВЕТЛИНАТА, В КОЯТО ИМА МУЗИКА

РЕЖИСЬОРЪТ АНТОНИУ ЗАМФИР пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за своята постановка на „Вълшебната флейта“ от Моцарт в Държавна опера Варна и къде точно се крие магията в това последно произведение на Моцарт; символиката на Просвещението и масонството и трудността на свободния избор; особеностите в работата с няколко солистични състава, непредубедеността на режисьора и въпросите, които остават след края на представлението.

Предпремиера - 23, 24 април 2021, 19.00, Държавна опера Варна; Премиера – 22 юни 2021, 21.00, Опера в Летния театър

Г-н Замфир, „Вълшебната флейта“ според мнозина е най-хубавото произведение на Моцарт, което упражнява своето магично въздействие както върху познавачите и ценителите, така и върху различни поколения. За Вас в какво се състои вълшебството на „Вълшебната флейта“?

Не мисля, че това е най-значимото произведение на Моцарт, най-малко защото е немислимо да се сравняват произведенията на Моцарт. И „Вълшебната флейта“, и „Дон Жуан, „Сватбата на Фигаро“ и „Така правят всички“ се поставят и играят с огромен успях в цял свят. Със сигурност обаче знаем, че „Вълшебната флейта“ е последното произведение на композитора, което е имало своята първа премиера няколко месеца преди смъртта му, както и че то е построено по различен начин. За мен вълшебството на тази опера, за да отговоря на въпроса Ви, идва от интерпретацията и начина, по който певците представят героите, от съпоставката между фантастичното, приказното от една страна и реалното от друга страна. „Вълшебната флейта“ използва символи, познати в оперната литература, така че магията на „Вълшебната флейта“ идва не от самото произведение, а от начина, по който то се изпълнява и възприема.

Във „Вълшебната флейта“, освен идеите на Просвещението, са заложении и послания, свързани с масонството, като например числото 3 или ритуала на посвещение в степента чирак. Смятате ли, че разкодирането на тази символика е необходимо за разбирането на смисъла и внушенията на „Вълшебната флейта“?

Във „Вълшебната флейта“ откриваме голяма част от идеите на Просвещението. Има една непрекъсната борба между доброто и злото, между деня и нощта, между слънцето и луната, между светлината и мрака. Светлината - много ми харесва как звучи тази дума на български, има много музика в нея. Светлината, която побеждава. Що се отнася до масонските символи в сюжета, те отдавна са разкрити, но за мен по-важни са масонските символи в музиката на Моцарт. Като тритонуса - акорд, който съдържа интервал от три цели тона или „Маршът на жреците“ във второ действие, както и на други места в операта. Не смятам, че трябва да разпознаеш масонските символи, за да разбереш смисъла и внушенията на „Вълшебната флейта“. Същите символи съществуват и в християнската религия, например Светата Тройца.

 

Кое е водещото начало в режисьорската Ви интерпретация на този многопластов сюжет?

Тези, които ще дойдат на нашата постановка, ще установят, че числото 2, двойката има по-важна роля от тройката - имам предвид борбата между доброто и злото и другите опозиции, които вече посочих. Осъзнаването на опасността от грешки, е друга важна посока на разсъждение, която за мен също е водещо начало във „Вълшебната флейта“. Човек може да сбърка в преценката си за другите. Понякога сме отрицателно настроени и предубедени спрямо някого, който не заслужава подобно отношение и обратно – случва се да мислим, че сме открили най-добрия човек на света, а по-късно да се окаже, че това съвсем не е така и щастието ни е било измамно.

За диригент-постановчика Христо Христов „Вълшебната флейта“ е най-вече творба за свободата, която трябва да се заслужи и правилно да се употребява. Позовавам се на интервюто, което той ми даде преди време. Как си партнирате с него, а и с останалите в постановъчния екип?

Доброто сътрудничество между диригента и режисьора е съществено за успеха на постановката. Преди да започна работа по дадена постановка, за мен от първостепенна важност е да уточня с диригента драматургичната и музикална линия, която ще следваме. Споделям идеята на Маестро Христов за свободата и как тя да се употребява. Вярвам, че заедно ще успеем да предадем на публиката идеята за вътрешната свобода. Имаме право на свободен избор за всичко в този живот, но невинаги знаем как да изберем доброто за нас. Ето Тамино, който по някакъв начин е противопоставен на Папагено – и двамата са свободни хора, но избират различни пътища към свободата. Докато Тамино поема по пътя към душата си, към своята вътрешна свобода и заслужава любовта на прекрасната Памина, повърхностният и лекомислен Папагено предпочита външните изяви на свободата. И в единия, и в другия случай обаче трябва да приемем, че свободата има различни проявления и не е лесно да разберем коя е истинската свобода.

Солистичният състав е двоен и троен за някои от главните роли, как се отразява това на репетиционния процес?

Не би трябвало да се отразява, но за да съм честен, ще призная, че за диригента и режисьора е по-трудно да работят с повече състави. Солистите, с които сега поставяме „Вълшебната флейта“, са добри, но и различни - всеки със своите музикални и актьорски специфики и качества. Основната отговорност на режисьора се състои именно в това, да обедини солистите и техните различия за целите на постановката. Режисьорът трябва да установи съвместимостта между артистите, за да направи правилния подбор, например за двойката Тамино и Памина, тук ние имаме две такива двойки. Индивидуално погледнато, всички наши солисти са прекрасни, така че аз доста се затрудних да разпределя ролите в двата състава, но мисля, че вече взех правилното решение. В двете предпремиерни представления публиката ще има възможност да види двата екипа и да оцени начина, по който те пресъздават своите герои.

Вие поставяте, освен в Румъния, в Германия, Франция, Италия, Южна Корея, сега и в България. Какви са принципните Ви изисквания към екипа променяте ли ги понякога и защо?

Основните изисквания са към мен самия. Първата ми задача, когато отивам да поставям на ново място, е да разбера начина на мислене и манталитета на екипа, не само на певците, но и на техническите служби, на всички, заети с постановката. Никога не тръгвам с предубеждение, старая се да бъда пределно ясен и коректен, работя еднакво с всички и се опитвам да извлека от тях максимума. Не ми е трудно да работя в България, заради сходния манталитет на българи и румънци, така че лесно преодолях етапа на опознаването. Още от първата среща с екипа, се оказахме на една вълна и веднага се насочихме към работата върху самата постановка.

С каква нагласа да очаква публиката „Вълшебната флейта“, какво ще види тя във Вашата постановка?

Очакванията на публиката са много различни. Някои очакват класическа версия, но има и зрители, които предпочитат по-модерни постановки. От музикална гледна точка нашата „Вълшебна(та) флейта“ остава класическа. От гледна точка на режисурата обаче предлагаме модерни, но не и екстремни решения, свързани със съвременните технологии и възможностите на 3D мапинга.

Какво ще види публиката? Във всеки случай не бива да разчита на готови отговори. Моята работа не е да давам отговори, защото истинските отговори винаги са субективни. Надявам се зрителите да си тръгнат с повече въпроси, отколкото в началото на спектакъла. Въпроси, които ще ги накарат сами да търсят отговорите. Ние поставяме въпросите в началото на пътя, по който каним зрителите да тръгнат, но отговорите те трябва да намерят сами.

Обичате работата си на оперен режисьор...

Да, но работя и други неща – директор на оперен театър, университетски преподавател, бил съм теолог и православен свещеник.

Все предимства за един оперен режисьор. Благодаря за това интересно интервю и успех на „Вълшебната флейта“!

Цени за оперни, балетни спектакли и концерти

Предлагаме различни цени на билетите според мястото в залата, конкретния спектакъл, както и за за ученици, пенсионери, групови посещения, образователни и детски спектакли...
Научете повече +

отстъпки

отстъпки

Важат за ученици, пенсионери, фамилни и групови посещения (от над 10 човека). Обадете ни се на тел. 052 650 666 и 052 66 50 22 за договаряне на отстъпки.

абонаменти

абонаменти

С VIP Card ползвате от 20 % до 50 % отстъпка от цената на билета за спектакли на Държавна опера – Варна и Драматичен театър "Ст. Бъчваров" - Варна.

купете билети on-line

купете билети on-line

Ползвайте MULTINET CARD през сайта www.bgbileti.com. Купете билети от сайта www.grabo.bg и ползвайте специални отстъпки!

TOP