ДА ПЕЕШ ТОВА, КОЕТО СИ, А НЕ ТОВА, КОЕТО БИ ИСКАЛ ДА БЪДЕШ
- Създадена на Понеделник, 13 Ноември 2023 11:01
СЪВЕТИТЕ НА ОПЕРНАТА ЛЕГЕНДА КУРТ РИДЛ
Оперната легенда от Австрия, Kammersänger Курт Ридл, известен като един от най-добрите съвременни Вагнерови изпълнители, консултира варненските певци в „Летящият холандец“ за стила и езика на постановката на Държавна опера Варна с диригент Светослав Борисов, режисьор Вера Немирова, сценограф Чавдар Чомаков, костюмограф Павлина Ойстерхус, мултимедия Димитър Иванов. След премиерата във Варна на 24 ноември 2023 г. спектакълът ще се играе и във Фестивала на оперното и балетно изкуство в Стара Загора на 27 ноември 2023 г.
„Благодаря на Варненската опера и Вера Немирова за поканата да бъда стилов и езиков консултант при подготовката на „Летящият холандец“ от моя любим Вагнер. Като езиков консултант искам най-напред да изтъкна, че оперното пеене при Вагнер е много по-различно, отколкото при Верди. В немски език трябва отчетливо да се изпяват съгласните в края думата, без това да накъсва цялостното възприятие за легато. Ясната артикулация на съгласните по начало е важна за разбирането на немски език. При гласните пък е необходимо да се откроят различията в продължителността и цветовата окраска, например в зависимост от контекста имаме дълго „е“, отворено „е“ и т. н. Тези фини езикови детайли може би изглеждат дребни, но те допринасят за психологическото изграждане на образа, което е ключов момент в интерпретацията на Вагнеровите персонажи. За да пееш добре Вагнер, може и да не знаеш немски език, но трябва да изостриш слуха си, за да почувстваш езика и да усвоиш артикулацията и особеностите му. Това е задължително условие, за да се постигне автентичното звучене, драматизма и красотата в музиката на Вагнер. “Летящият холандец“ е много подходящ за навлизане в света на този титан на оперното изкуство“, обяснява Курт Ридл и предлага като следваща стъпка да се организира концертна гала с изпълнение на увертюри и арии от Вагнерови творби, които непременно ще заинтригуват варненската публика.
Споделяйки своя дългогодишен сценичен опит, прочутият бас съветва младите певци, освен предварително да се запознават обстойно с ролята, която им предстои, да се придържат стриктно към указанията на диригента и режисьора, както и да не копират нечие друго изпълнение, било то дори най-доброто. „Единственият начин да бъдеш забелязан като творец, е да намериш своята лична интерпретация. Пял съм под палката на най-значимите съвременни диригенти, като Херберт фон Караян, Рикардо Мути, Зубин Мета и много други и знам, че те ценят певците, които търсят и отстояват собствения си път в изкуството. Щастлив съм, че мнозина от големите диригенти неведнъж са се допитвали до мен за начина, по който аз виждам интерпретацията на дадено произведение, отделна ария или фраза“, отбелязва Курт Ридл.
И добавя: „Артистът, освен да заяви себе си като самостойна творческа личност, е хубаво да запази свежестта на гласа си, колкото може по-дълго време. За да го постигне, той трябва да пее това, което е, а не това, което би искал да бъде. Трябва да остане в сферата на своите възможности, а не да броди из чужди територии, превишавайки даденостите на своя глас. В този смисъл предупреждавам младите певци, че „Летящият холандец“ е много трудно произведение, което не бива да се подценява, защото предполага сериозна вокална техника и не по-малко сериозно артистично майсторство. Тук е моментът да кажа, че съм много приятно изненадан от нивото на солистите на Варненската опера. Те бързо и точно реагират на моите стилистични и езикови забележки и аз вярвам, че те ще представят „Летящият холандец“ по най-добрия начин. По разбираеми причини, съм особено взискателен към колегите - баси и очаквам най-доброто от тях, тъй като все пак сме длъжни да оправдаем очакванията, че „басите спазват това, което тенорите само обещават“, цитира с усмивка оперния фолклор Курт Ридл и пожелава на добър час на премиерата.
Роденият във Виена през 1947 г. бас КУРТ РИДЛ се слави като един от най-добрите съвременни изпълнители на Вагнер и всички големи композитори от оперната съкровищница на италиански, френски, немски, чешки и руски език. Завършил Wiener Musikhochschule и Московската косерватория, той има в творческата си биография над 130 басови партии, с които успешно се изявява във всички престижни театри, сред които Wiener Staatsoper, Berliner Staatsoper, Deutsche Oper Berlin, Semperoper, Royal Albert Hall, Opéra Garnier, Teatro Real Madrid, Teatro Colón Buienos Aires, Gran Teatre del Liceu Barcelona, Bolschoi-Theater, Carnegie Hall, San Francisco Opera, Los Angeles Opera и др. Участва в оперните фестивали в Байройт, Зацбург, Арена ди Верона, Единбург и др. За своите художествени постижения е отличен с редица награди и звания, сред които Kammersänger на Австрия, Почетен член на Виенската Щатсопера, Почетен кръст за заслуги в изкуството на Австрия, Златен Почетен знак на Виена, Grand Prix de la Culture и др. Живее във Виена, Хюстън и Майорка.