„ВЕСЕЛАТА ВДОВИЦА“ – ЕДНО ЩАСТЛИВО НАЧАЛО НА ЮБИЛЕЙНАТА ЗА ВАРНЕНСКАТА ОПЕРА 2022 ГОДИНА
- Създадена на Четвъртък, 20 Януари 2022 10:48
2022 – Варненската опера на 75
„Веселата вдовица“ от Лехар – Премиера 21 януари 2022, 19.00, Държавна опера Варна
Брилянтната оперета „Веселата вдовица“ от Франц Лехар открива на 21 януари оперната 2022 година, в която Държавна опера Варна отбелязва своя 75-годишен юбилей. Актьорът и режисьор Александър Мутафчийски, едно от големите имена в съвременното българско оперетно изкуство, прави своя прочит върху постановката на холандеца Марк Кроне от 2012 г. „Музикалният арсенал в творбата е безграничен – виенски валсове, кадифена и нежна кантилена, огнен кан кан и дори славянски ритми и танци, тъй като в сюжета става въпрос за едно измислено княжество, наречено Понтеведро, а зад това име прозира Монтенегро - Черна гора, която по време на написването на оперетата, е била затънала в скандални дългове. Действието във „Веселата вдовица“ се развива в Париж. Барон Зета, посланикът на Понтеведро във френската столица, се опитва всячески да ожени своя секретар граф Данило за богатата вдовица Хана Главари, защото по този начин наследените от нея милиони ще си останат в Понтеведро и княжеството няма да бъде разорено. Зад този сюжет публиката ще открие една великолепна комедия, която се развива мълниеносно с различните ситуации в нея, неочаквани обрати, интриги и недоразумения – толкова характерни белези по принцип за стила „нововиенска оперета“, които в края на краищата водят до щастлива развръзка и тържество на любовта. Винаги обичам да цитирам големия български композитор Димитър Вълчев, който казва, че оперетата е приказка за любовта“, обяснява Александър Мутафчийски.
Солистът на Националния музикален театър споделя още, че е участвал в две постановки на „Веселата вдовица“, в тази на Светозар Донев като Виконт Каскада, а в следващата на руската режисьорка Инара Гулиева като Нйегуш. Първата била по оригиналния немски вариант, каквато е и постановката във Варна, втората следвала наложения преди демократичните промени „съветски стил“, според който в оперетите се избягвали класовите конфликти, а се засилвало комичното и гротескното.
Любопитно е, че точно преди 40 години ученикът Александър Мутафчийски за пръв път се докосва до света на оперетата именно чрез „Веселата вдовица“ в тогавашната постановка на Варненската опера: „Бях изключително впечатлен, за първи път виждах такова изкуство. Бях очарован от костюмите, от актьорите на сцената, от тяхното пеене... Не мога да кажа, че това е събудило някаква детска мечта или амбиция у мен един ден да стана и аз актьор, но ... ето че години по-късно и това се случи.“ Така „Веселата вдовица“ става част от актьорската, а сега и от режисьорската биография на популярния творец: „Влагам много и от себе си в постановката – на първо място моята любов към Варненска опера, това е сцената на която дебютирах, на която се учех на първи стъпки като актьор и която ме е зареждала със сила и самочувствие. Другото, с което мисля, че ще съм полезен, това е да направим действието по-динамично, диалозите по-действени, с енергията на съвременния човек, без да излизаме от епохата.“
Тези режисьорски идеи отговарят напълно на амбицията и енергията на екипа, в който се изявяват: Ирина Жекова – Хана Главари, Иво Йорданов – Граф Данило, Борис Луков – Камий дьо Росийон и Мария Павлова – Валансиен, Велин Михайлов – Виконт Каскада, Людмил Петров – Барон Зета, Пламен Георгиев – Нйегуш и т.н. Трима от екипа дебютират във „Веселата вдовица“. Сопраното Ирина Жекова, след великолепното си превъплъщение неотдавна като Марица в „Графиня Марица“ на Постоянната гост-режисьорка на Варненската опера Вера Немирова, за пръв път ще пресъздаде образа на Веселата вдовица. Посланието на красивата оперета, според нея, е: „Как да преосмислим това, което ни поднася съдбата и как да го преобърнем в наша полза, как да се преборим за нашата любов. Огорчени от обстоятелствата, които някога са ги разделили, главните герои Хана и Данило се срещат след години отново, за да си припомнят защо са се обичали и да се влюбят отново един в друг. С действията си двамата доказват, че любовта е най-важното. Тя стои над егоизма и обидата, а понякога трябва да преглътнеш и огорчението в името на любовта“.
Дебютът на известния тенор Борис Луков като Камий дьо Росийон, оказва се, е първата му изява въобще на оперетната сцена. „Много обичам оперета, а досега животът все ме разминаваше с нея. Моят герой изпитва една много истинска и чиста любов към Валансиен на фона на цялата заобикаляща ги куртоазия и лицемерие. Всеки има някакви задни мисли – един иска да се ожени за Веселата вдовица, за да наследи 500 милиона, друг се стреми всячески да влезе в обкръжението на парижката аристокрация, нищо, че идва от някакво испанско село и т.н. В сравнение с всички тези притворни персонажи, Камий преследва единствено и само любовта на Валансиен, отказва да се ожени за Веселата вдовица и на никаква цена не предава своята любов. Друга важна причина, заради която приех да участвам, е един мой много любим дует – дуетът между Камий и Валансиен във второ действие. Вече се бях се отчаял, че няма да мога никога да го изпея, но ето че дойде предложението на директорката Даниела Димова и аз съм много щастлив, че ще мога да дебютирам като Камий в моя роден театър“, уточнява внукът на Лиляна Анастасова, една от първите прими на Варненската опера, чиято 100-годишнина от рождението театърът отбеляза подобаващо в края на миналата година.
Другият тенор, Велин Михайлов, също прави своя дебют във „Веселата вдовица“ като Виконт Каскада. „Много съм радостен, че започваме новата година с оперета – любимият ми жанр, в който се чувствам в свои води. Моят герой Виконт Каскада е френски аристократ и част от висшето общество, което се стреми да получи 500-те милиона, за които става дума. Но както редно и както често се случва в живота, така и тук духовното надделява над материалното. Всички ухажват главната героиня Хана Главари, за да се доберат до богатството й, но тя разпознава истинската любов. А моят герой е от противоположната страна, той преследва интересите си, но пък се държи на положение и въобще е готин, много си го харесвам“, уточнява певецът, който последно предизвика възторга на публиката със своя колоритен Коломан Жупан в споменатата вече “Графиня Марица“.
И така - „Веселата вдовица“ 2022 във Варна обещава една щастлива премиера, освен заради всичко споменато дотук, не на последно място и заради 50-годишния юбилей на режисьора Александър Мутафчийски през тази година, който започва за от Варна.
Виолета Тончева
"ВЕСЕЛАТА ВДОВИЦА"
Оперета от Франц Лехар
Постановка Марк Кроне
Режисьор Александър Мутафчийски
Диригент Стефан Бояджиев
Сценография Карел Спанхак
Хореография Андред Де Джонг
Костюми Маррит Ван Дер Бургт
Диригент на хора Цветан Крумов
В ролите:
БАРОН ЗЕТА - Людмил Петров
ВАЛАНСИЕН - Мария Павлова
ГРАФ ДАНИЛО - Иво Йорданов
ХАНА ГЛАВАРИ -Ирина Жекова
КАМИЙ ДЬО РОСИЙОН - Борис Луков
ВИКОНТ КАСКАДА - Велин Михайлов
СЕНТ БРИЙОШ - Владислав Владимиров
БОГДАНОВИЧ - Лев Караван
СИЛВИАНЕ - Красимира Митева
КРОМОВ - Николай Димитров
ОЛГА - Розалия Желязкова
ПРАСКОВЯ - Елеонора Христова
ПРИЧИЧ - Димитър Илиев
НЙЕГУШ - Пламен Георгиев
Оркестър и хор на Държавна опера Варна
Концертмайстори: Анна Фурнаджиева, Красимир Щерев
Помощник-режисьори: Димитър Левичаров, Вероника Минкова, Елиана Кръстева
Корепетитори: Веселина Маринова, Жанета Бенун, Димитър Фурнаджиев, Руслан Павлов. Суфльор Димитър Фурнаджиев
Премиера 21 януари 2022, 19.00, Държавна опера Варна