Премиера на „Пристрастно. Операта на Варна“ от Виолета Тончева, изд. ФИЛ 2022

Юбилейно издание, посветено на 75-годишнината на Варненската опера

На 10 ноември 2022, 17.00, Сцена Ротонда, ще се състои премиерата на книгата „Пристрастно. Операта на Варна“ от Виолета Тончева, консултант проф. Боянка Арнаудова, редактор Антоанета Добрева, коректор Габриела Каменова, графичен дизайн Георги Филипов, изд. ФИЛ 2022. Това специално издание, част от програмата за отбелязване на 75-годишнината на оперния театър във Варна, и предишната книга на авторката с аналогично заглавие „Пристрастно. Театърът на Варна“, изд. ФИЛ 2018, посветена на 100-годишния юбилей на Драматичен театър „Стоян Бъчваров“, оформят своеобразен двутомник с фокус върху сценичните изкуства във Варна.

„Пристрастно. Операта на Варна“ документира естетическите стремежи и художествените постижения на Държавна опера Варна на базата на интервюта, които известната журналистка е правила с диригенти, режисьори, художници, хореографи, оперни и балетни артисти, оставили през последните 10 години своя авторски знак в историята на оперния театър. Трите раздела „Творците“, „Творческата лаборатория“ и „Рефлексии“ обговарят творческия процес от различни страни, за да го срещнат накрая и с аудиторията, заради която изкуството съществува.

Автентично и емоционално свидетелство

Встъпителни думи към книгата от проф. Боянка Арнаудова, Doctor Honoris Causa на НМА „Проф. Панчо Владигеров“

 

Виолета Тончева, автор на книги и редица публикации за театър и опера, успешно е реализирала нелеката задача да представи някои от най-значимите личности в историята на Варненската опера, чиито искрено споделени мисли и спомени са неоспорими, автентични свидетелства. Чрез тях и благодарение на лични и конкретни, вече дългогодишни наблюдения, Виолета Тончева съумява да очертае магистралните линии, акцентирайки върху някои художествени постижения от изминалото десетилетие.

Озаглавена „Пристрастно. Операта на Варна“, книгата е построена в триделна форма: Творците, Творческата лаборатория и Рефлексии. Впрочем това е конструкцията и на нейната книга за 100-годишнината на Варненския драматичен театър „Пристрастно. Театърът на Варна“. Очевидно замисълът е бил да се създаде юбилеен двутомник с ценна и богата информация, да се съхранят слово и мисъл на известни творци, вградили талант и майсторство в театралния и оперния живот на Варна. 

Допада ми и подходът на автора да се притули зад въпросите, винаги дълбоко обмислени и съобразени с професията, индивидуалността и емоционалния профил на интервюирания, поради което в книгата няма незначителни или несъответни отговори. Всеки разговор е подготвен, подчинен на определена цел и обвързан с основната идея – историята се пише от самите творци, поради което и от въпросите, и от отговорите струи откровена любов и пристрастност. 

Особено се открояват юбилейните разговори с двамата доайени на Варненската опера и дългогодишни художествени лидери – Борислав Иванов, диригент и директор, и Кузман Попов – главен режисьор, чиито принос, ерудиция и сила на духа В. Тончева добре познава. От колоритното и много емоционално слово на Борислав Иванов и Кузман Попов научаваме – и запомняме! – повече, отколкото от една прецизна, но суха историческа справка. Защото двамата са дълбоко свързани – емоционално и интелектуално, с операта, неуспехите са изстрадали, а успехите – лични и на трупата, са били незабравимите празници на театъра, достигнатите високи художествени върхове.

В първата част общуваме и с други именити творци на Варненската опера, като солистите Арсений Арсов и Линка Стоянова, големият български тенор Емил Иванов, постоянния гост-диригент Григор Паликаров, концертмайсторите Анна Фурнаджиева и Красимир Щерев, художничката Лора Маринова, балетната двойка Румяна Малчева и Денко Стоянов. Размисли за безпределния свят на изкуството поражда срещата с българските певци от съвременния оперен елит Красимира Стоянова, Владимир Стоянов и Милен Божков, които под диригентството на Павел Балев създават една от кулминациите на юбилейния оперен сезон – концертното изпълнение на „Отело“ от Верди.

В „Пристрастно. Операта на Варна“ закономерно присъства Петър Райчев - знаменит оперен певец със заслуги към българското оперно изкуство, основател на оперния театър в родния си град, заедно със сина си, младия тогава Руслан Райчев. В спомените на внука, наследил името на легендарния си дядо, оживяват събития от миналото, които ни доближават до човешката и творческа същност на Петър Райчев и Руслан Райчев.

Разделът завършва с Даниела Димова, която от 2010 година и до сега, цели 12 години, е директор на Театрално-музикалния продуцентски център Варна, обединил Държавната опера Варна и Драматичния театър „Стоян Бъчваров“. Вече доказан лидер, тя не само познава сложните механизми на многофункционалния и тежък оперен институт, но е и визионер със силна интуиция и фантазия, които я превръщат от чудесен артист в много успешен директор. Защото в трудното за нашата култура време тя опазва Варненската опера, организира интересни турнета и гастроли, осигурява финанси за разкошни постановки, реализира оригинални художествени концепции и не на последно място – привлича с постоянни ангажименти във Варна такива български оперни творци като маестро Павел Балев и режисьора Вера Немирова, които се изявяват предимно извън България. Благодарение на Даниела Димова добре балансираната репертоарна програма на Варненската опера, която включва и любимите шедьоври на операта, но и напълно неизвестни на публиката произведения, също мюзикъли, оперети и детски представления, придава колорит и притегателна сила на афиша.

В раздела „Творческата лаборатория“ се проследяват реализациите на шест знакови постановки. Осъществени от наши и чужди режисьори, диригенти, художници, те демонстрират разнообразието от стилове, постановъчни екипи и изпълнители. След премиерната за България „Граф Ори“ – комична опера, един от последните опуси на великия Росини, читателят навлиза дълбоко в творческия процес на първите варненски постановки на „Джоконда“ от Понкиели и „Ромео и Жулиета“ от Шарл Гуно. „Хофманови разкази“ от Офенбах, „Графиня Марица“ от Калман и „Дама Пика“ от Чайковски очертават художествените стремежи на Варненската опера, както и репертоарната политика, целяща не само да привлече публиката, но и да развие качествата и сетивата на изпълнителите, стимулирани от индивидуалния вкус и от въображението на интересни личности – диригенти и режисьори. Покрай всичко това читателят осмисля и факта, че във Варненската опера се съхраняват традициите, че е постигнат баланс на добрия вкус и високите естетически норми с предпочитанията на съвременната публика.

Особено ценен е индивидуалният подход на Виолета Тончева към всеки от събеседниците ѝ, предразположен деликатно към откровено споделяне на важни събития – не само в артистичен, но и в личен план, на възгледи, на световъзприемане.

Във финалните „Рефлексии“ са представени професионални оценки на музикални критици, отзиви на журналисти и мнения на публиката – отражение на това, което се наблюдава и изживява и от другата страна на сцената.

„Пристрастно. Операта на Варна“ е не само юбилейно издание на един престижен български оперен театър. Това е ценен труд, в който фактологията и историцизмът са реализирани посредством оригиналния изказ и личните емоции на избраните персонажи, които интересно и увлекателно подреждат пъстрата мозайка от пътя на Варненската опера. Създадена с чувство и отговорност, с журналистически професионализъм и нескрита любов към Варненската опера, книгата, убедена съм, ще се чете с лекота и интерес не само от „замесените“ в това дело, но и от широк кръг любители на великото изкуство Опера.

 

TOP